Renault Scenic (2003)

MPV-segmentet begynte for alvor mot slutten av nittitallet. Men Renault var blant de aller første med sin Scenic. Holder bilen fortsatt vann?

Foto: Autofil
Foto: Autofil Vis mer

Det er skummelt å påstå at noen var aller først, men Renault Scenic var nok den første kompakte MPV-bilen i Europa. Allerede i 1996 så franskmennene lyset og konstruerte en praktisk og familievennlig femseter basert på Megane. Så genial syntes man den var at den ble hedret med tittelen Årets bil i 1997. Komfort er nærmest varemerket til de franske biler og det samme var tilfellet her. Ellers overrasket den med god plass og drøssevis med oppbevaringsrom overalt.

På motorsiden spant det fra en snau 1,4-liters bensinmotor på 98 hk, via en 1,6-liter på 110 hk, til en 1,8-liter på 115 hk og til en stor 2-liter på 140 hk. Diesel var også tilgjengelig med en 1,9-liter på 102 hk. Vår testbil er sistnevnte, og den gjør 0–100 på 12,8 og har toppfart på 177 km/t.

Facelift kom til i 2000 før ny modell sto klar i 2003. Under kjøring er det lite som kiler de autofile nervene. Det vil si bortsett fra komfort, da. For den er bra! Det krenger, det gynger og girkassen er nokså upresis. Heldigvis imponeres vi av dieselmotoren som faktisk har et relativt friskt fraspark. Forbruket er også hyggelig lavt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer