Repareres med brukte deler

Verkstedene bruker i stadig større grad brukte deler når de reparerer skader. Bra for miljøet, men mange spør om bilen blir like bra igjen.

KRAFTIG ØKNING: Gjenbruk av deler er miljøvennlig og billigere enn å bruke nye deler. Nesten ti prosent av delene er nå brukte, men forsikringsselskapene jobber for å få andelen kraftig opp. . Foto: Rune Korsvoll
KRAFTIG ØKNING: Gjenbruk av deler er miljøvennlig og billigere enn å bruke nye deler. Nesten ti prosent av delene er nå brukte, men forsikringsselskapene jobber for å få andelen kraftig opp. . Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Norge ligger langt etter våre naboland Danmark og Sverige når det gjelder miljøvennlige bilreparasjoner med gjenbruk av deler. Forsikringsbransjen presser nå på for at skadeverkstedene i større grad skal benytte brukte deler når de reparerer bilene.

Gjensidige har gjennomført et pilotprosjekt som viser at det nå brukes rundt ni prosent brukte deler i reparasjoner hos de 21 verkstedene som deltok. Før prosjektet lå dette på 1,2 prosent.

46 prosent brukt-deler

- Dette er svært gledelige tall. Testperioden har vart i tre måneder i samarbeid med 21 verksteder og seks bildemonterere. Det verkstedet som benyttet størst andel brukte deler var Skaugs Lakk og Skadesenter med 46 prosent, sier bærekraftansvarlig Karoline Weidemann i Gjensidige.

VIL PRIORITERE : - Gjensidige vil nå prioritere å reparerer biler hos de verkstedene som er gode på gjenbruk av bildeler, sier Karoline Weidemann i Gjensidige. Foto: Bjarne Rysstad, Gjensidige
VIL PRIORITERE : - Gjensidige vil nå prioritere å reparerer biler hos de verkstedene som er gode på gjenbruk av bildeler, sier Karoline Weidemann i Gjensidige. Foto: Bjarne Rysstad, Gjensidige Vis mer

Tallene er basert på 1450 reparasjoner i perioden 1. desember til og med 28. februar. De viser at nærmere 500 brukte deler ble montert på bilene. Dette er omtrent en dobling sammenliknet med tilsvarende tall i fjor for de samme verkstedene, viser oppsummeringen fra prosjektet.

Prioriterer brukte deler

- Vi er glade for den gode responsen fra bilverkstedene. De er meget positive til å være med på miljøvennlige løsninger. Prinsippet i piloten var at alle bilreparasjoner skulle utføres med gjenbruk av bildeler der det var formålstjenlig på biler eldre enn fem år, sier Weidemann og legger til:

- Vi ønsker å utvikle dette videre i samarbeid med hele bransjen. Vi vil i svært betydelig grad prioritere reparasjoner hos de verkstedene som har høy gjenbruk av bildeler og dermed gjør miljøvennlige reparasjoner.

MÅ BLI LIKE BRA: Det er et krav at bilen skal settes tilbake i samme stand som før skaden – enten det er benyttet brukte eller nye deler.
MÅ BLI LIKE BRA: Det er et krav at bilen skal settes tilbake i samme stand som før skaden – enten det er benyttet brukte eller nye deler. Vis mer

Må være uskadde deler

En de bileiere spør seg likevel om dette er en praksis som gjør at de får tilbake en bil som er like god når brukt deler er benyttet. Teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud, sier at det i utgangspunkter ikke er noe i veien for å benytte brukte deler ved karosseri-reparasjoner. Spesielt ikke på biler som er blitt noen år.

- Det er jo ikke noe problem å benytte for eksempel brukte støtfangere, lykter, luker eller dører. Det forutsettes at det er uskadde deler som tilpasses helt riktig og får den nødvendige behandlingen med tanke på lakk og rustbeskyttelse, sier Bergerud.

Billigere forsikring?

Han er klar på at bilen skal settes tilbake i samme stand som før skaden inntraff. Den skal heller ikke ha noen som helst teknisk eller salgsmessig lyte som følge av at det er benyttet brukte deler.

LAVERE PREMIE?: - Så langt har vi ikke hatt noen klager fra bileiere der brukte deler ar benyttet til reparasjon av skader. Vi håper at bruk av billige, brukte deler også vises på regningen fra forsikringsselskapene, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF. Foto: NAF
LAVERE PREMIE?: - Så langt har vi ikke hatt noen klager fra bileiere der brukte deler ar benyttet til reparasjon av skader. Vi håper at bruk av billige, brukte deler også vises på regningen fra forsikringsselskapene, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF. Foto: NAF Vis mer

- Skulle det bli diskusjon om bilens garanti opprettholdes eller ikke på grunn av brukte deler, må forsikringsselskapet overta denne delen av garantien. Økt bruk av brukte deler vil gjøre at bruk og kast kan reduseres. Det i seg selv er bra.

- Brukte deler vil jo også være betydelig billigere for forsikringsselskapene. Er vi heldige kan dette muligens også gjøre at påslaget på forsikringspremien bli noe lavere enn det ellers ville ha vært, sier Bergerud.

Økonomi ikke poenget

- Det handler om å bidra til endring i holdninger, og å få opp et system på gjenbruk av deler. På lang sikt kan det kanskje bidra til lavere kostnader, men økonomi er ikke hovedpoenget, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige, og legger til:

- Vi håper at det kan redusere kostnader på lang sikt, men det vil også være litt ekstra arbeid med de brukte delene som vil gi økt kostnad. Det er for tidlig å snakke om økonomi. Først må vi se at dette fungerer.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer