Reserveplan eller reservehjul?

Flere og flere biler mangler reservehjul. Er du forberedt om du skulle punktere på fjellet?

NAF ANBEFALER: Se over reservedekk eller alternative hjelpemidler jevnlig.  Foto: DPA
NAF ANBEFALER: Se over reservedekk eller alternative hjelpemidler jevnlig. Foto: DPA Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Se for deg at du er på vei over Strynfjellet en sen sommerkveld, på vei til årets feriedestinasjon. Det er stille på veien og resten av bilen sover. Poff! Så sitter det en spiker i dekket. Der står du.

En av de vanligste årsakene til at biler blir stående fast i trafikken er nettopp punkteringer. Bare i 2014 registrerte NAF totalt 8919 punkteringer, hvorav 5480 av disse ikke hadde reservehjul. Så hva gjør du når uhellet først er ute?

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan-Ivar Engebretsen, forteller i en pressemelding at det tidligere var standard med jekk og reservehjul i bilen, men at flere produsenter nå har byttet ut dette med punkteringsvæske og kompressor.

-Har du kun punkteringsvæske og kompressor i bilen bør du være oppmerksom på at væsken har en utløpsdato, og at ny punkteringsvæske kan være dyrt, skriver Engebretsen.

Selv om det skulle falle naturlig å benytte seg av bilens jekk når en skifter hjul om våren og høsten, er den ifølge bilbransjen kun beregnet på nødstilfeller forteller pressemeldingen fra NAF, som allikevel oppfordrer bileierne å sette seg inn i hvordan nødjekken fungerer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer