Se for deg at du er på vei over Strynfjellet en sen sommerkveld, på vei til årets feriedestinasjon. Det er stille på veien og resten av bilen sover. Poff! Så sitter det en spiker i dekket. Der står du.
En av de vanligste årsakene til at biler blir stående fast i trafikken er nettopp punkteringer. Bare i 2014 registrerte NAF totalt 8919 punkteringer, hvorav 5480 av disse ikke hadde reservehjul. Så hva gjør du når uhellet først er ute?
Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan-Ivar Engebretsen, forteller i en pressemelding at det tidligere var standard med jekk og reservehjul i bilen, men at flere produsenter nå har byttet ut dette med punkteringsvæske og kompressor.
-Har du kun punkteringsvæske og kompressor i bilen bør du være oppmerksom på at væsken har en utløpsdato, og at ny punkteringsvæske kan være dyrt, skriver Engebretsen.
Selv om det skulle falle naturlig å benytte seg av bilens jekk når en skifter hjul om våren og høsten, er den ifølge bilbransjen kun beregnet på nødstilfeller forteller pressemeldingen fra NAF, som allikevel oppfordrer bileierne å sette seg inn i hvordan nødjekken fungerer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger