Piech GT electric coupe 2021

Retro-elbilen nærmer seg produksjon

Elektrisk «James Bond-bil» gjør 0-100 km/t på under tre sekunder og lover superlading.

PÅ VEI: Piech GT Coupe ble sist vist på bilmessa i Genève i 2019. Nå lover selskapet at den blir satt i serieproduksjon innen få år.
PÅ VEI: Piech GT Coupe ble sist vist på bilmessa i Genève i 2019. Nå lover selskapet at den blir satt i serieproduksjon innen få år. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er to år siden sveitserne viste fram elektriske Piech GT Coupe, på bilmessa i Genève 2019. Siden har ingen sett eller hørt noe - ikke før nå.

Forsinkelsen skal delvis skyldes en verdensomspennende pandemi, som har herjet siden den gang. Men nå bekrefter Piech at GT Coupe skal gå i serieproduksjon innen tre år - trolig i 2024.

Du kan se flere bilder av bilen lenger ned i artikkelen.

TEST: Elbilen til Honda er inspirert av en 70-talls Honda Civic. Manges tanker går nok også til en tidlig generasjon av bestselgeren Volkswagen Golf eller andre europeiske kombikupeer fra 70/80-tallet. Video/Reorter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

Porsche-utfordrer

Sportsbilen, som fra stillestående etter alt å dømme vil kunne nå 100 km/t på under tre sekunder, vil gå rett i strupen på elbiler som Porsche Taycan og Audi e-tron GT - noen vil kanskje mene diverse Tesla-modeller også.

Mens de to førstnevnte framstår som moderne elektriske sportsbiler, med matchende utseende, har sveitseren sitt helt spesielle fortrinn i sitt vakre retro-design - som for eksempel kan minne om Sean Connerys Aston Martin DB5 fra James Bonds Goldfinger i 1964. Med en vekt på 1800 kilo, matcher Piech GT i alle fall vekta på en moderne Aston Martin DB9-modell.

SEAN CONNERY FØRST: Sean Connery med Aston Martin DB5 fra James Bond-filmen Goldfinger i 1964. Foto: Aston Martin
SEAN CONNERY FØRST: Sean Connery med Aston Martin DB5 fra James Bond-filmen Goldfinger i 1964. Foto: Aston Martin Vis mer

Det er en 75 kWt batteripakke og tre elektriske motorer som får Piech GT til å gå framover - én motor montert på fremakselen og to bak. Systemet skal ha en samlet effekt på 603 hk, som firmaet altså hevder er nok for en å gjøre 0-100 km/t på mindre enn tre sekunder.

Enda mer oppsiktsvekkende er det at sportsbilen skal gjøre 0-200 km/t på under ni sekunder. Med andre ord vil ryggen sitte ganske bra klistret til bilstolen i underkant av ti raske sekunder, om Piech oppfyller lovnadene.

Lover superlading

Den totale rekkevidden skal ligge omtrent på merket, på om lag 500 km. Det er imidlertid ladehastigheten som skal skille Piech GT Coupe fra hveten.

Sveitserne har nemlig inngått et samarbeid med elbilteknologi-selskapet TGOOD, om produksjon av en dedikert hurtiglader. Og det sies at batteripakken skal kunne lades opp til 80 prosent på bare fem minutter. Samtidig holdes de tekniske detaljene tett til brystet, om hvordan dette faktisk skal gjøres.

Sveitsiske Piech har lansert sportsbilen GT Coupe, som blant annet skal gjøre 0-200 km/t på ni sekunder.

Men det er ikke mer enn én uke siden ABB lanserte verdens raskeste hurtiglader, som etter hvert vil komme på markedet, med ladehastighet på opptil 360 kW. Og allerede eksisterer Ionitys ladere med 350 kW ladefart. Begge disse skal ha nok kapasitet til å gjøre jobben for Piech GT Coupe.

SUV under planlegging

Piech GT Coupe er en toseters sportsbil. Selv om denne har kommet lengst i utviklingen blir den ikke alene i den sveitsiske porteføljen. Det er også en SUV på vei, skal vi tro selskapet.

Basert på samme platform som GT er nemlig en elektrisk SUV og modellen Sportlimousine under planlegging.

På flere måter kan man dra paralleller til Teslas inntog på markedet, da de lanserte Tesla Roadster, før påkostede Model S og Model X banet vei. «Folkebilene» Model 3 og Model Y måtte vente i køen.

Det er foreløpig ikke kommunisert noe om pris Om ikke myndighetene beholder momsfordelene til påkostede elbiler, skal vi ikke se bort ifra at Piech GT Coupe, SUV-en og Piech Sportlomousine blir biler forbeholdt kun de få.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer