Super-elbilen Lucid Air er endelig lansert. Og det til priser som virker meget lovende. Den rimeligste versjonen skal koste mindre enn 80.000 dollar i Nord-Amerika - altså minst 5.000 dollar mindre enn billigste versjon av erkefienden, Tesla Model S (85.000 dollar for Long Range).
De norske prisene er ennå ikke avslørt, men vi kan få en pekepinn ved å se på Tesla Model S Long Range-prisen, som til info er 749.900 kroner.

El-SUV med lang rekke-vidde til 360.000 kroner
Dessverre har vi ennå ikke fått spesifikasjonene av billigversjonen til Lucid Air - slik sett får vi ikke gjort en ordentlig sammenligning med Model S.
Lenger ned i saken kan du se tabell med alle de lanserte spesifikasjonene - inkludert amerikanske priser.
Venter med det viktigste
Amerikanerne har hele veien kommet med små drypp om den nye premium-elbilen, mens vi fortsatt må vente med de aller viktigste tallene - på bilen som vil selge mest.
Elbilen vil altså komme i fire versjoner: Air, Air Touring, Air Grand Touring og Air Dream Edition.
Prisen varierer som nevnt fra rundt 80.000 dollar for Air, mens prisen er mer enn dobbelt så høy (169.000 dollar) for «drømmeversjonen» - som de så beskjedent har kalt øverste nivå.
Og det er spesifikasjonene fra Air Dream Edition de tidligere har benyttet for å få oppmerksomhet om bilen - 1.080 hk, 0-60 mph på 2,5 sekunder, den engelske kvartmila på under 10 sekunder og toppfart på 320 km/t. Alt, utenom rekkevidden.
Den beste rekkevidden er det Air Grand Touring som kan skilte med, på 830 EPA-kilometer. EPA er amerikanernes versjon av WLTP, som pleier å være ganske så troverdig.
Stor forskjell
Det er med andre ord stor forskjell på de fire versjonene. «Billigversjonen» - som er langt fra billig, men tross alt under halve prisen av «drømmeversjonen» - vil få spesifikasjoner som er dårligere enn Air Touring på det meste (se tabell under).
Spesifikasjoner Lucid Air
Spec/Modell | Air | Air Touring | Air Grand Touring | Air Dream Edition |
Startpris (USD): | <$80.000 | $95.000 | $139.000 | $169.000 |
Beregnet rekkevidde (EPA): | Kommer | opptil 650 km* | opptil 830 km* | opptil 750 km** opptil 809 km* |
Effekt: | Kommer | 620 hk | 800 hk | 1.080 hk |
Aksellerasjon - 0-60 mph (96 km/t): | Kommer | 3,2 sek | 3 sek | 2,5 sek |
Aksellerasjon/fart (0-400 meter): | Kommer | 11,4 sek / 198 km/t | 10,8 sek / 214 km/t | 9,9 sek / 231 km/t |
Toppfart: | Kommer | 249 km/t | 270 km/t | 320 km/t |
Hurtiglading (DC): | 482 km / 20 min | 482/20 min | 482/20 min | 482/20 min |
Maks ladehastighet: | 1.931 km/t | 1.931 km/t | 1.931 km/t | 1.931 km/t |
Når kommer den (USA)? | 2022 | 2021 (Q4) | 2021 (Q2) | 2021 (Q2) |
TABELLFORKLARING: Lucid Air kommer i fire forskjellige versjoner. Superversjonen Aur Dream Edition kommer først, sammen med Air Grand Touring. *=Med 19" AeroRange hjul-/dekkpakke. **21" hjul. Kilde: Lucid Air

De ni mest spennende elbilene vi ventet på i 2017
Du må også finne deg i å vente lenger enn de som betaler mest. Det er nemlig de to øverste versjonene som kommer først - allerede i andre kvartal neste år (2021).
Air Touring kommer i siste kvartal samme år, mens Air først vil være på plass i 2022. Og da snakker vi om i USA.
Bilen har imidlertid vært mulig å forhåndsbestille her i landet en stund, mot et åpent reservasjonsbeløp på 1.000 dollar. Det er fortsatt ikke kjent når bilen kommer til Norge, eller hva den norske prisen ender på.