Våte høstveier kan by på skumle opplevelser bak rattet. Mye vann på veien, mørke kvelder og løvfall kan være utfordrende både for bil og sjåfør.
Å kjøre med slitte dekk under slike forhold er å leke med livet. Vi har testet, og resultatene er skremmende. Eller som en av testførerne sa etter en runde med ett av de slitte dekkene på bilen:
- Grepet slipper hele tiden og bilen blir nesten umulig å håndtere. I vanlig trafikk er dette rett og slett farlig!
Slitte, men lovlige
I den store sommerdekk-testen som vi kjørte tidligere i år, hadde vi med to slitte dekk, for å se hva de duger til i forhold til nye. Det ene dekket var Continentals siste modell av sommerdekk – PremiumContact 5 – som har vært blant topp-dekkene i våre siste tester.
Dekket var bare to år gammelt, og hadde fortsatt tre-fire millimeter mønster igjen - med andre ord godt innenfor kravet på 1,6 millimeter, som gjelder for sommerdekk. De fleste ville brukt det i minst én sesong til.
Vi hadde også med et slitt, piggfritt vinterdekk – Continental ContiVikingContact 5 – som faktisk en del kjører rundt på om sommeren. Dekket var åtte år gammelt, men hadde tre millimeter mønster igjen. Det vil si akkurat på grensen til det lovlige, dersom det brukes som vinterdekk, men fortsatt lovlig å bruke som sommerdekk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger