For 30 år siden, i 1984, ble den første BMW M5 lansert. M for Motorsport skulle bli symbolet for sportslighet for alle BMW-entusiaster. Men det var ikke den første BMW M -selv om den bidro til å gjøre bokstaven til en institusjon.
Drømmen om M
Det var superbilen M1 (1978-1981), som startet det hele, og for Autobahn-folket var det den nå nesten legendariske M635 CSi som var drømme-BMW-en.
Vi av den eldre garde husker fortsatt hvordan de 286 hestekreftene fra rekkesekseren var nok til å gi frysninger nedover ryggen bare ved tanken. Deretter kom en mer moderat M 535i (218 hester).
Så kom altså M5 – og fikk den samme motoren som selveste M635 CSi! Den ble presentert som det ultimate sportsbil-alibiet for direktør-familiefaren.
600 gamper
BMW lanserer nå en jubileumsmodell ved navn «30 Jahre M5» i begrenset opplag. Det skal dreie seg om den bayerske produsentens sterkeste produksjonsbil noensinne: Den har fått pumpet opp maksimalytelsen til 600 hestekrefter, hvilket er 40 mer enn enn det standard M5 i dag kan by på. 700 Newtonmeter er dessuten tilgjengelige hele veien fra 1.500 til 6.000 omdreininger per minutt.
Null til hundre går dermed unna på meget raske 3,9 sekunder. (M5: 4,4 sekunder).

Slår ikke AMG
Aner vi en liten skuffelse hos BMW-fans som vil huske at Mercedes ydmyket standard M5 med å komme fra null til hundre på 3,6 sekunder? Vi snakker selvsagt om Mercedes-Benz E 63 AMG S-modell, som vi har testekjørt. AMG-en har 4Matic-firehjulsdrift, BMW-en har drift bare bak.
Dermed er denne BMW-en raskere enn den bakhjulsdrevne E 63 AMG, som trenger 4,2 sekunder på denne, symbolske mer enn egentlig nyttige, øvelsen.
305 km/t max
Toppfarten på M5 i 30 Jahre-versjon er som vanlig - og som i standard M5 begrenset elektronisk til 250 kilometer i timen. Vi mistenker at flertallet av kundene vil gå for den såkalte M Driver’s Package som opphever begrensningen – eller rettere sagt flytter den opp til anstendige 305 kilometer i timen. For øvrig er dette også mulig med standard M5.
Noe de fleste kundene nok gir blanke i, men som BMW ønsker å fremheve likevel, er at bensinforbruk ved blandet kjøring er skarve 0,99 liter per mil. Det gir et tross alt ikke direkte miljøvennlig CO2-utslipp på 231 gram per kilometer. (Men hvem kunne forventet bedre?)
Hvassere
BMW har jobbet med kjøreegenskapene så disse skal stå i stil med de heftige ytelsene. Det betyr i hovedsak at de har gjort den allerede eksisterende ytelsespakken Competition Package til standardutstyr. Kort sagt: Bilen er senket med én centimeter og har fått et oppstivet chassis, dessuten er antiskrenssystemet DSC gjort mer liberalt og styringen mer direkte.
Ingen «vanlig» M5

30 Jahre M5 har utseende, detaljer og utstyr som er unikt. 20-tommers alufelger i sort er standard og hjuldimensjonene er 265/35 - 20 foran og 295/30 - 20 bak.
Lakken er såkalt silkematt metallic – altså ganske spesiell.
Det er ellers høyglanset sort som gjelder for den typiske BMW-grillen, luftinntakene, dørhåndtakene og de doble enderørene.
Når man åpner fordørene møtes man av «30 Jahre M5»-logoer på tersklene, på stolryggene og på en plakett på dashbordet som viser hvilket nummer i rekken av de 300 denne bilen er.
Bilen har kun plass til fire, men disse får til gjengjeld hvert sitt sportssete. De er trukket i skinn og alcantara. Kunden kan ellers velge lyd fra øverste hylle: Harman Kardon eller Bang & Olufsen.
Bare 300
BMW M5 30 Jahre skal kun produseres i 300 eksemplarer skal fordeles på alle verdensdeler, så det spørs om det fortsatt vil finnes noen til salgs når de blir tilgjengelige 21. mai. Men har man et par millioner å bla opp her og nå, er det jo verdt forsøket.
Kanskje?