RIB til egen bak

Å kjøre RIB skal være sikkert. Men sikkerheten er ikke alt: RIB handler også om frydefulle fartsopplevelser i fritt svev.

Å kombinere gummibåtens stabilitet og sikkerhet med sjøegenskapene til et glassfiberskrog er RIB-filosofiens kardinalbud. Og når kloke hoder skal gjøre teori til praksis blir resultatet kort og godt en gummibåt med V-bunn i glassfiber. Noe ved denne filosofien må ha gått rett hjem hos norske båtfolk. For interessen for RIB er stadig økende.

RIB vs skjærgårdsjeep

Blant RIB-ene som selges her til lands er franske Bombard. I en flåte på mer enn 30 modeller fant vi 19-foteren Explorer SB 580. Med en prislapp på under 200.000 kroner og en dukgaranti på hele fem år, tenkte vi båten kunne være et godt alternativ til stimen av skjærgårdsjeeper, en art som begynner å vokse seg irriterende stor.

Ikke bare sikkerhet

Før vi steg om bord i franskmannen ga vi oss hen til en smule åndsrikt tankespinn: Explorer SB 580 var som andre RIB-er nesten ribbet for både komfortable sitteplasser og andre fasiliteter. Ikke mye å feste blikket på. Med unntak av 90-hesteren i Evinrudes Ficht-serie på akterspeilet. Ikke rare maskineriet på en 19-foter? Kanskje ikke, hvis du glemmer at båten kun veier i overkant av 350 kilo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer