2004 ble et godt år for norsk bilbransje. Totalt fant norske bilforhandlere kunder til snaue 116.000 personbiler, en økning på nesten 30 prosent sammenlignet med fjoråret.
Men det var ikke bare salget av ordinære biler som fikk fart i 2004. Luksusbil-selgere hadde enda bedre grunn til å gni seg i hendene enn kollegene i familiebil-avdelingen. Salget av luksusbiler steg nemlig med hele 50 prosent.
A6 mest populær
Fjorårets aller mest populære luksusbil ble Audi A6. I løpet av året solgte norske Audi-forhandlere hele 1.614 eksemplarer av sin nest største bil, som i fjor kom i ny utgave. Det var en økning på mer enn 500 eksemplarer sammenlignet med 2003, da det "kun" ble solgt 1.099 stykker.
Hakk i hæl finner vi erkekonkurrenten Mercedes-Benz E-klasse, med 1.572 solgte eksemplarer. BMW 5-serie måtte dermed se seg grundig slått av både A6 og E-klasse. Selv om 5-serie-salget økte med mer enn 300 eksemplarer sammenlignet med 2003, endte salget på 1.049 stykker.
X3 mest solgte luksus-SUV
Det betyr ikke at BMW hadde et dårlig år. Nykommeren BMW X3 ble nemlig fjorårets uten sammenligning mest populære luksus-SUV. Norske BMW-forhandlere klarte å finne kunder til hele 509 eksemplarer av sin nye firehjulstrekker. Det betyr at den mest populære SUVen i 2003 - Volvo XC90 - i fjor måtte nøye seg med andreplassen. Dette til tross for at XC90-salget steg fra 255 eksemplarer i 2003 til hele 380 biler i 2004.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger