Test: Jaguar XF Sportbrake

Riktig bil til feil tid

Bilen vi drømte om. Men det var før SUV ble populært. Jaguar XF kommer alt for seint.

TILBAKE: Endelig er det mulig å velge Jaguar Sportbrake igjen. Større enn konkurrentene og lekre baklykter, med stor familielikhet til sportsbilen F-Type. Foto: Rune M. Nesheim
TILBAKE: Endelig er det mulig å velge Jaguar Sportbrake igjen. Større enn konkurrentene og lekre baklykter, med stor familielikhet til sportsbilen F-Type. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For få år siden hadde ei stasjonsvogn med 180 hesters diesel med automat og firehjulstrekk vært en drømmebil. Det er nesten synd det ikke er slik lenger, for dette er en ganske så morsom bil, dersom du ser på kjøregleden isolert sett.

Ny stasjonsvogn

Da XF ble lansert i 2007 var designen oppsiktsvekkende. XF var den første Jaguar som ble tilbudt som Sportbrake. Den kom så sent som i 2012, og levde bare i tre år, da modellen ble erstattet av en helt ny sedan - med skuffende lik design, vil sikkert mange si. Derimot er den ganske avansert. Les alt om dette i vår test av sedanen.

Stasjonsvogna har dessverre latt vente på seg til nå. Grunnen er nok at stasjonsvogner ikke er særlig pop andre steder enn i Europa.

Men nå er den her. Du får den i alle utstyrsvarianter og med både toliters bensin på 250 hester, toliters diesel på 163, 180 og 240 hester og en 3,0 diesel på 300 hester. Vi kjører dieselen med 180 hester, som koster 40.000 mer enn den svakeste dieselen.

Sværing

Jaguar har et velklingende navn og de ønsker å forbindes med premiumsegmentet. Der sloss den først og fremst med Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, men det finnes flere som ønsker å være der, blant annet Volvo V90.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer