Riktigere diesel i Jaguar X-Type

Jaguars diesel-utvalg berikes i disse dager av en kraftpakke på 2,2 liter, koblet til en seks-trinns manuell girkasse.

Publisert
Sist oppdatert

Jaguar X-Type ble presentert første gang på bilutstillingen i Genève i 2001. Dieselversjonen kom på markedet sommeren 2003 i form av den vellykkede 2,0 D utstyrt med en Common Rail motor på 130 hestekrefter. I forhold til konkurrentene begynte det å bli klart at dette var for svakt for å hevde seg på diesel-fronten. Det måtte reageres.

Opptrapping

Jaguars mest åpenbare konkurrenter i mellomklassens premium-segment er BMWs 3-serie, Audi A4 og Mercedes-Benz C-klasse. Man kan også inkludere Volvos S60 og Saab 9-3.

Nye BMW 3-serie starter sitt diesel-utvalg med en 163-hesters to-liter og har til og med en 204-hesters 330 d på programmet. Audis dieselspekter på A4 spenner fra en 1,9 liters 115-hester til en 3-liter på (tilfeldigvis?) 204 hester. Mercedes leverer fra 122 hestekrefter og helt opp til 231 hester, i AMG-versjonen, i sin C-klasse.

Jaguar var dermed mer i divisjon med Volvo (130 og 163-hesters motorer), og Saab (120 og 150 hestekrefter).

Som vi ser var Jaguars firesylindrede to-liter på 130 hester et noe spedt innlegg i debatten med ovennevnte premiummerker. Motoren er riktignok blitt forbedret for kommende modellår, med ny styring av turboen som skal gi bedre gassrespons. Motoren er nå også blitt Euro-4 kompatibel. Jaguar presenterer også denne motoren som ny.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.