Mitsubishi-importøren med kinesisk partner

Rimelig, elektrisk SUV til Norge

Det er takket være en avtale om samarbeid med den kinesiske bilkjempen First Automobile Works (FAW) at vi snart kan få se den nye el-SUV-en på norske veier.

PÅ VEI TIL NORGE: Det er Motor Gruppen, som fra før importerer Renault og Mitsubishi, som planlegger å begynne salg av elektriske biler av merket Hongqi, nærmere bestemt modellen på bildet, e-hs3. Foto: FAW-Hongqi
PÅ VEI TIL NORGE: Det er Motor Gruppen, som fra før importerer Renault og Mitsubishi, som planlegger å begynne salg av elektriske biler av merket Hongqi, nærmere bestemt modellen på bildet, e-hs3. Foto: FAW-Hongqi Vis mer
Publisert

Det var bransjenettstedet bilnytt.no (betaltjeneste), som først kunne melde om den kinesiske nykommeren. Ett eksemplar har allerede satt sine hjul i Oslo.

Bilnytt kunne fortelle at importøren, Motor Gruppen, planlegger å selge den gjennom sine forhandlere Motor Forum fra slutten av neste år eller begynnelsen av 2021.

Middels rekkevidde

Bilen, som etter planen kommer hit først, er i salg i Kina allerede - det er Hongqi e-hs3, som vi ser på disse bildene.

Den skal være utstyrt med en batteripakke på 52,5 kWt og kan leveres enten med en elmotor foran, 152 hestekrefter og oppgitt rekkevidde på 407 kilometer - eller med en elmotor bak i tillegg, og dermed dobbel effekt (304 hk), med en noe redusert rekkevidde - 344 kilometer.

Rekkevidde er oppgitt etter den gamle målemetoden NEDC, så regn med en god del kortere realistisk rekkevidde.

E-hs3 er omtrent på størrelse med en VW Tiguan - den er 449 centimeter lang, 187,4 bred og 161,3 høy. Akselavstand er 275 centimeter og vekten inkludert batteripakken er 1890 kilo.

Bilen skal testes ut under norske forhold før planene om salg i Norge bekreftes. Det er snakk om at neste Kina-elbil på programmet vil være en litt større, men mer folkelig SUV. Den er helt nyutviklet, ved navn Bestune C105.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer