Rimelig familiebil fra Opel

Insignia er ikke Opels eneste familiebil. Nye Astra stasjonsvogn kan absolutt gjøre jobben, og det til en vesentlig lavere pris.

Astra stasjonsvogn er stor nok til å fungere som en familiebil for mange Foto: Cato Steinsvåg
Astra stasjonsvogn er stor nok til å fungere som en familiebil for mange Foto: Cato Steinsvåg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er stasjonsvognene i mellomklassen som har inntatt den klassiske familiebilrollen hos de fleste produsenter. Volkswagen har Passat, Toyota har Avensis og Opel Insignia. Men mange av stasjonsvognene i kompaktklassen er også store nok til å gjøre mye av den samme nytten.

Opel Astra stasjonsvogn måler eksempelvis 470 centimeter i lengden. Det var et helt normalt tall i mellomklassen for ikke mange år siden. Og bagasjeromsvolumet er 500 liter, bare 40 liter mindre enn i storebror Insignia.

Les test av Insignia her.

Fra 235.000

Og mens Astra stasjonsvogn starter på 235.000 kroner, koster billigste Insignia stasjonsvogn 300.000 kroner. Vi har kjørt Astra med en 1,7-liters dieselmotor på 110 hestekrefter, like mye som billigste Insigniaen har. Da koster Astra stasjonsvogn, eller Sports Tourer som Opel kaller den, 260.000 kroner.

Stasjonsvogna kom på markedet like rundt årsskiftet og har bidratt til at Astra ligger på en 18.-plass på salgsstatistikkene så langt i år. Men med tanke på at dette er Opels viktigste bil, burde den nok ligget enda høyere opp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer