Det er et år siden Audi Q5 ble lansert, og den har hittil vært tilgjengelig med 170-hesters dieselmotor til i overkant av en halv million som rimeligste utgave. Det vil si at det var rom for en mer beskjeden innstegsmodell.
Det samme gjelder Allroad-versjonen av A4, som likeledes har hatt 170-hesteren som grunnmodell.
Effektiv bensinmotor
Audi Q5 får også en ny innstegsmodell med bensinmotor. Det er en direkteinnsprøytet rekkefirer med to liter slagvolum og 180 hestekrefter. Q5 2.0 TFSI, som dens fulle navn er, har også et voksent dreiemoment på 320 newtonmeter hele veien fra1.500 til 3.900 omdreininger. Det lover godt for gangkultur og gjennomgående trekkraft. Et spesifikt ventilløftsystem på utpustsiden skal bidra til å øke effektivitet og redusere utslipp. Bensinforbruket oppgis til 0,84 liter/mil ved blandet kjøring. 0 til 100 skal ta 8,5 sekunder.
143/320
VW-konsernet var sent ute med common rail i sine folkelige dieselmotorer, men de er nå blant de som selger flest CR-motorer i mellomklasse-segmentene. Også Q5 og A4 Allroad får altså nå nyte godt av disse, og vi skal ikke se bort fra at det kan komme til å dreie seg om bestselgerne i fremtiden. Det dreier seg naturligvis om 2.0 TDI som hos Audi utvikler 143 hestekrefter og som har et dreiemoment på 320 newtonmeter fra 1.750 og 2.500 omdreininger.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger