Fremdriften av fartøyet skjer enten via bakhjulene eller propellen. Det er uansett den samme motoren som står for fremdriften.
Sprek på naturgass
Motoren er tosylindret med 750 kubikkcentimeter sylindervolum og turbo. Motoren forbrenner naturgass og yter 140 hestekrefter. 150 newtonmeter er tilgjengelig fra 3.500 omdreininger. Farkosten veier 825 kilo og effekten holder til en toppfart på hjul på 200 kilometer i timen. Toppfarten svevende på hydrofoilene er 45 knop. 0 til 100 kilometer på veien klarer den på 5,9 sekunder.
Hydrofoilene er integrert i bilen og settes i posisjon fra førerplass. Det som skjer er at spoileren bak snus 180 grader og vingene integrert i siden på bilen felles ned i en løftende V-fasong.
Bilen begynner å løfte seg ut av vannet allerede i 30 kilometer i timen, og på full fart ligger den 60 centimeter over vannflaten. Bilen kan også kjøres som en vanlig amfibiebil uten å bruke hydrofoilene og skal til og med da klare 28 knop.
Rekordforsøk
Rinspeed skal forsøke å sette verdensrekord over den britiske kanal med doningen. De skal kjøre ut i sjøen i Frankrike og deretter fly på hydrofoilene over til England, melder Ananova.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger