BMW overtok merkenavnet Rolls-Royce i 1998, og fem år senere, i 2003, lanserte den tysk-britiske bilprodusenten sin første modell - Phantom. Phantom, som håndbygges i Goodwood i England, er en ekstrem bil på alle måter. Blant annet er bilen utrustet med en 6,75-liters V12-motor som yter 460 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er på voksne 720 Nm og bilen greier 0 til 100 på 5,9 sekunder. Dette til tross for at bilen er 583,4 centimeter lang, 199 centimeter bred og veier 2.445 kilo.
100 EX
I mars i år fikk vi det første glimtet av neste modell. Da viste nemlig Rolls-Royce frem konseptbilen 100EX. Denne minnet mye om en kabriolet-utgave av Phantom, men var utrustet med en nærmest utrolig motor - en V16 med 9,0 liter slagvolum.
Nå avslører imidlertid Rolls Royce at 100EX, som inntil videre skal kalles RR02, vil bli satt i produksjon. V16-motoren er imidlertid forlatt, til fordel for V12-motoren vi kjenner fra Phantom.
Fra 4,1 millioner kroner
Phantom kabriolet, som vi tillater oss å kalle bilen, vil bli en fireseters kabriolet overstrødd med luksusdetaljer. Prisen tør vi knapt å tenke på, med tanke på at den aller rimeligste Phantom koster 217.000 britiske pund, eller drøye 2,5 millioner norske kroner. Legg merke til at dette er prisen før avgifter. Med de norske avgiftene på toppen runder vi 4,1 millioner kroner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger