Hongqi E-HS9

«Rolls-Royce» skal ta Norge med storm

Svær kineser skal ta opp kampen med årets mest solgte bil og Tesla Model X. Kinesiske Hongqi E-HS9 er luksusbil med «ukjent-rabatt»!

HONGQI E-HS9: Denne kinesiske premium-bilen skal bli klar for norske kunder allerede i løpet av 2021. Her er det mye luksus. Foto: Øystein B. Fossum
HONGQI E-HS9: Denne kinesiske premium-bilen skal bli klar for norske kunder allerede i løpet av 2021. Her er det mye luksus. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Heftige spesifikasjoner, sju seter, god elektrisk rekkevidde, følelse av luksus og et utseende som ligner bilparken til milliardær Reuben Singh (lenke lenger nede!) …

Det er noe av hva du får om du punger ut 620 000 kroner for Hongqi E-HS9.

Du kan forresten lære deg det først som sist - det uttales IKKE Hong-ki, men Hång-ski. Det burde ikke være vanskelig for nordmenn som er født med det rette utstyret på beina …

Neste år kommer altså den første «Hångski» til Norge. Motor Gruppen, som for anledningen har opprettet importfirmaet HBI Norge, satser på å ha biler til kundene allerede på høsten neste år.

PROTOTYPE: Den svarte Exclusive-varianten av Hongqi E-HS9 er den 20 prototype-versjonen som er laget av bilen. Her er det meste gjort for hånd, med detaljer som knirker litt, så importøren forsikrer at kvaliteten skal bli bedre. Foto: Øystein B. Fossum

Rolls-Royce?

Men som mange kanskje tenker - er ikke dette en Rolls-Royce? Svaret er «nesten». For i 2017 hentet Hongqi nemlig Rolls-Royces sjefsdesigner Giles Tyler, som raskt satte i gang med å tegne elbilen vi når kikker på - såkalte E-HS9.

Derfor skiller bilen seg også ut. Noen vil mene den er eksklusiv, elegant, luksuriøs og vakker. Andre vil sikkert mene noe annet. Men den ligner ikke på noe annet som har hatt for vane å rulle på norske veier - det er sikkert!

ANNERLEDES: Dette er en pre-produksjonsmodell av Comfort-utgaven. Foto: Øystein B. Fossum

ACTIBUMP: Her ser du Norges aller første smarte fartsdump. Actibump er utviklet og testet i Sverige, hvor det allerede har vært i bruk i 10 år. Video: Linus Kristoffer Størbu Vis mer

Angriper toppen

Hongqi E-HS9 (navnet er vanskelig å skrive også) vil tilbys norske kunder i tre varianter: Comfort (620 000,-), Premium (700 000,-) og Exclusive (780 000,-). Her er det batteripakke, antall seter og diverse utstyr som vil skille de tre. Uansett hvilken du skulle velge, ser det ved første øyekast imponerende ut.

Målet er å konkurrere med de mest eksklusive elbilene på det norske markedet i dag. Med det mener importøren årets store bestselger i Norge, Audi e-tron, og Tesla Model X.

Audi e-tron starter på sin side rett under 600 000 kroner med minste batteripakke og rimeligste utstyrsvariant (e-tron 50), men nærmer seg 900 000 kroner i toppvarianten (60 Sportback).

Tesla Model X (Long Range) starter på 850 000 kroner, med fem seter. Rimeligste alternativ med seks seter koster 50 000 kroner mer, mens den billigste sjuseterversjonen koster knappe 880 000 kroner.

UAKTUELL: For anledningen hadde importøren også Hongqi E-HS3 utstilt, men denne blir ikke aktuell for det norske markedet med det første - i hvert fall ikke slik den framstår i dag. Foto: Øystein B. Fossum
UAKTUELL: For anledningen hadde importøren også Hongqi E-HS3 utstilt, men denne blir ikke aktuell for det norske markedet med det første - i hvert fall ikke slik den framstår i dag. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Kinabilenes inntog

Med størrelsen, kraften og elegansen til Hongqi, kan det virke som importøren har rett - her er det stor «ukjent-rabatt» på E-HS9. Ikke at det er uten grunn, for mange nordmenn har uttrykt stor skepsis til importerte Kina-biler. Hongqi og HBIs utfordring blir å gjøre noe med den holdningen.

Det siste året har det kommet et lass - rettelse, mange skipslaster - av kinesiske biler til Norge. Maxus, BYD, MG og Chery. Xpeng har akkurat ankommet. Også har vi selvsagt svensk-kinesiske Polestar ...

Faktisk skal Kina stå bak om lag 485 registrerte bilmerker! Kun en liten andel har så langt nærmet seg de norske grensene.

EKSLUSIVT: Interiøret i Exclusive-varianten er massivt og stilig, med mange skjermer. Comfort (to siste bildene) er tonet litt ned, med alcantara og færre finesser. For de som frykter kineserne forsikrer Importøren at personverndata (GDPR) er sikret gjennom en europeisk standard. Foto: Øystein B. Fossum

Er den for stor?

I Hongqi E-HS9 er det størrelsen til Tesla og kvalitetsfølelsen til Audi e-tron som angripes. I tillegg mener importøren altså at de gir en «ukjent-rabatt» til det nye kinesiske bilmerket.

Hvor mange eksemplarer det skal selges av den eksklusive elbilen, vil importøren imidlertid ikke gå ut med.

– Vi har et internt mål, men det blir spennende å se. Det er få konkurrenter med sju seter. Men dette er også en stor bil på 520 centimeter, som ikke alle har plass til. Da kan det kanskje bli luftig å tro på 2000 solgte biler det første året, sier konsernsjef Magnus Brask Rustad i Motor Gruppen til Dinside.

Størrelsen kan med andre ord være både bilens fordel og ulempe, inn på det norske markedet …

«Kommunistbil»

Men la oss ta litt historie om merket og deres ambisjoner.

Det sies at det kun er lederne av kommunistpartiet i Kina som i flere tiår har blitt fraktet rundt i Hongqis biler. Ifølge importøren har det fram til ganske nylig kun vært utvalgte personer som har fått kjøpe og kjøre Hongqi.

ENTUSIASTISK: Konsernsjef Magnus Brask Rustad i Motor Gruppen gleder seg til å få et nytt bilmerke i porteføljen. Foto: Øystein B. Fossum
ENTUSIASTISK: Konsernsjef Magnus Brask Rustad i Motor Gruppen gleder seg til å få et nytt bilmerke i porteføljen. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

I 2017 ble det faktisk kun produsert 4000 biler, skal vi tro presentasjonen vi bla framlagt. Men med ny strategi om å bli det ledende premiummerket i Kina, samt erobre verden, har denne produksjonen blitt trappet opp i stor stil de siste årene.

De har allerede kommet i gang med å selge bensinbiler i Midt-Østen. Neste mål er å innta Europa og Norge. Tredje trinn på stigen er Amerika - kanskje den største utfordringen, hvor de ikke er kjent for å være videre glad i ting som kan relateres til kommunisme.

Hongqis bilproduksjon de siste årene

2017 2018 2019 2020 2021
400030 000110 000200 000400 000

Hongqi har endret strategi og bestemt seg for å erobre verden med bilene sine. Neste år vil de doble produksjonen fra i år. Kilde: Motor Gruppen / HBI Norge (importøren)

Audi-produsent

Dette mener de at de kan klare, blant annet hjulpet av et fellesforetak (joint venture) hvor de produserer VW, Audi, Toyota, Mazda for det kinesiske markedet.

Audi er nemlig det største premiummerket i Kina, med 700 000 solgte biler i året. Erfaringen med å lage disse bilene skal derfor komme godt til rette når Hongqi selv skal overta tronen. «Vi skal bli større», heter det.

Fortsatt gjenstår det litt på dette målet, men om opptrappingen fortsetter i samme skala de neste årene er det ikke nødvendigvis så langt igjen.

HONGQI: Det er bare å venne seg til navnet. Foto: Øystein B. Fossum
HONGQI: Det er bare å venne seg til navnet. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Lytter til Norge

Det som likevel er fascinerende, er at Hongqi E-HSI (det er fortsatt veldig vanskelig å skrive) får hengerfeste. Motor Gruppen og HBI Norge forklarer det med at produsenten er veldig lydhøre til hva nordmenn ønsker seg.

– De så ikke for seg en luksusbil kjøre rundt med hengerfeste i Kina. Men de lytter virkelig til våre innspill, forteller Brask Rustad med et stort smil.

Bilen har naturligvis ikke vært gjennom noen europeiske krasjtest ennå, men den har fått fem av fem stjerner i de kinesiske CNCAP, ifølge importøren.

Dette er i tråd med hva vi har sett av andre produsenter. Norsk elbilforening forteller titt og ofte om internasjonal bilbransje som stadig tar kontakt for å rådføre seg om hvordan en elbil bør utstyres for å slå an i Norge.

Spesifikasjoner og utstyrsnivå

Spec / variant: Comfort Premium Exclusive
Batteri:85 kWt99kWt99kWt
Rekkevidde (estimert WLTP):400 km450 km450 km
Hurtiglading:120 kW120 kW120 kW
Drivhjul:permanent 4x4permanent 4x4permanent 4x4
Effekt:320 kW (436 hk)405 kW (551 hk)405 kW (551 hk)
Dreiemoment:670 Nm670 Nm
Aksellerasjon (0-100 km/t):6,5 sek4,9 sek4,9 sek
Toppfart (begrenset):200 km/t200 km/t200 km/t
Mål (l/b/h):521/201/ cm
Akselavstand:3110 mm3110 mm3110 mm
Bakkeklaring:20 cm20 cm20 cm
Vekt:2610 kg
Hengervekt:1500 kg1500 kg1500 kg
Taklast:75 kg75 kg75 kg
Autopilot:L2L2/L3L3/L4
Lydanlegg:BOSE DTS 5.1BOSE DTS 5.1 (12 høyttalere)BOSE DTS 5.1 (12 høyttalere)
Panoramasoltak:JaJaJa
LED Matrix lyspakke:NeiJaJa
Antall seter:776
Luftfjæring:NeiNeiJa
Interiør:AlcantaraAlcantaraNappa-skinn
Garanti:5 år / 150 000 km5 år / 150 000 km5 år / 150 000 km
Forventet pris:620 000,-700 000,-780 000,-

Kilde: Motor Gruppen / HBI Norge (importøren)

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer