Romantisk pakke med 400 hk

Den ble ført vist som Z07 i 1997 i Tokyo. I januar 1998 ble den vist i Detroit. Først i Frankfurt i 1999 ble Z8 vist for første gang.

Publisert
Sist oppdatert

Z8 skal bringe videre arven etter BMW 507. Dette er en svært sjelden roadster som kun ble bygget i 253 eksemplarer fra 1956 til 1959.

Klassisk utseende

I motsetning til mange av dagens sportsbiler hvor designet begynner å bli kantete og markant, har BMW valgt å gi BMW Z8 et rundere om mer snilt utseende. Særlig baken er har fått en fin avrunding og har nesten ikke en eneste rett linje. Volumiøse skjermer, langt panser og sitteplassene lokalisert langt bak i bilen er med på gjøre roadster-utseendet markant.

Fartspotensial

Motoren i Z8 er den samme som sitter i M5. Det er en femliters V8 motor med 400 hestekrefter og 500 newtonmeter. 0 til 100 kilometer skal bilen klare på 4,7 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. Motoren har både variable ventiltider og variable ventilløft. Effekten går via en sekstrinns Getrag girkasse til bakhjulene.

Aluminium

Z8 består i store deler av aluminium. Ramme, karosseri, hjuloppheng og motor er alt laget i aluminium. Noen unntak er det, og det er støtfangerene som er laget av polyurethane og dørhengslene som er laget i stål.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer