Da en Kia-eier nylig fikk beskjed om at bremseskiver og kalipere på hennes elektriske Soul måtte byttes, ventet det er regning på 13.200 kroner. Hun er medlem av Facebook-gruppen Kia Soul EV Owners Group Norway.
Da hun la en melding om dette ut på gruppen, fikk hun raskt svar fra en annen eier av en 2015-modell Soul som hadde fått byttet bremser gratis hos sin forhandler. Forskjellen var trolig at den ene bilen var privat-importert, mens den andre var kjøpt via Kia Bil Norges forhandlernett.
Garantien dekker ikke
Mette Simonsen Sauge er informasjonsansvarlig hos Kia Bil Norge A/S. Hun forteller at de ser at elektriske biler er mer utsatt for rust på bremsene enn andre biler.
- Som følge av regenereringen på elektriske biler blir de mekaniske bremsene mindre brukt enn på vanlige biler. Vi anbefaler alle våre elbil-kunder å vaske og smøre bremsene på hver service. Selgerne skal også gi kundene informasjon om dette og behovet for litt kraftigere oppbremsing jevnlig, sier Sauge.
Hun forteller at rust på bremser ikke dekkes av Kias sju års garanti, siden dette ikke er en følge av produksjonsfeil, men av klimatiske forhold i Norge. Det er opp til forhandlerne å dekke dette som en goodwill-sak, men Kia gir ikke dette til biler importert av andre aktører enn Kia Bil Norge.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger