Da en Kia-eier nylig fikk beskjed om at bremseskiver og kalipere på hennes elektriske Soul måtte byttes, ventet det er regning på 13.200 kroner. Hun er medlem av Facebook-gruppen Kia Soul EV Owners Group Norway.

Da hun la en melding om dette ut på gruppen, fikk hun raskt svar fra en annen eier av en 2015-modell Soul som hadde fått byttet bremser gratis hos sin forhandler. Forskjellen var trolig at den ene bilen var privat-importert, mens den andre var kjøpt via Kia Bil Norges forhandlernett.
Garantien dekker ikke
Mette Simonsen Sauge er informasjonsansvarlig hos Kia Bil Norge A/S. Hun forteller at de ser at elektriske biler er mer utsatt for rust på bremsene enn andre biler.

- Som følge av regenereringen på elektriske biler blir de mekaniske bremsene mindre brukt enn på vanlige biler. Vi anbefaler alle våre elbil-kunder å vaske og smøre bremsene på hver service. Selgerne skal også gi kundene informasjon om dette og behovet for litt kraftigere oppbremsing jevnlig, sier Sauge.
Hun forteller at rust på bremser ikke dekkes av Kias sju års garanti, siden dette ikke er en følge av produksjonsfeil, men av klimatiske forhold i Norge. Det er opp til forhandlerne å dekke dette som en goodwill-sak, men Kia gir ikke dette til biler importert av andre aktører enn Kia Bil Norge.
Elbiler spesielt utsatt
Allerede for ett år siden ropte leder av Trafikkstasjonen på Risløkka i Oslo, Erik Dammen, et varsku om at rust på bremsene kan bli et enda større problem på elbiler enn på vanlige biler.
- Så langt er det stort sett vanlige biler som har vært plaget med dette. Nå ser vi antydninger til at dette kan bli et enda større problem for elbilene. De bremser automatisk når du slipper gasspedalen og regenererer bremseenergien til strøm til batteriet. Det er sjelden behov for å bruke bremsepedalen som aktiverer bilens vanlige bremser. Dermed er bremsene på hjulene nesten aldri i bruk og får heller ikke utviklet varme som tørker og ”rengjør” skiver og klosser fra saltvann og skitt, sa Dammen til Dagbladet.

VW ID.3 får trommel-bremser
Det er akkurat dette VW nå tar konsekvensen av når de lanserer sin nye, elektriske. ID.3 til sommeren. Der er skivebremsene bak byttet ut med «gammeldagse» trommelbremser.

Priskrig på nye elbiler
Disse er lukket og dermed mindre utsatt for vann, salt og skitt, som igjen skaper rust. VW har ikke brukt trommelbremser på biler i denne klassen siden fjerde generasjon VW Golf kom i 1998.
- Vi har mange henvendelser fra bileiere med dette problemet. Etter å ha hatt bilen på service eller EU-kontroll, får de beskjed om at bremseskivene bak er rustne eller at stemplene i kaliperne sitter fast. Resultatet er at bremseklosser og skiver må skiftes og at bremsepumpene må smøres opp eller skiftes, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i Norges Automobil-Forbund.
Kan koste 15.000-20.000
Han forteller at dette kan bli en dyr reparasjon neste gang du har bilen din på EU-kontroll. Risikoen for å få en anmerkning for rust på bremsene er stor. Dersom bremseskiver og klosser må skiftes, vil det normalt beløpe seg til mellom 4.000 og 5.000 kroner på merkeverksted.

På såkalte premium-biler som BMW, Audi og Mercedes, kan det være snakk om 9.000 - 10.000 kroner. Dersom kaliperne - de hydrauliske pumpene som klemmer bremseklossene mot bremseskivene – også må skiftes, kan prisen bli det dobbelte.
Det er bare Citroën, Peugeot, Mitsubishi, Volvo, Mazda og Subaru som dekker rust på bremser på garantien, viser en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort.
Tre tips som forebygger rust
1. Med jevne mellomrom bør du vaske bilen på et selvvaskeanlegg, slik at du får mulighet til å spyle godt rent rundt bremseskiver og kalipere.
2. Av og til – etter at du har sjekket trafikken bak deg – bør du foreta en litt kraftigere oppbremsing slik at bakbremsene også trer i funksjon.
3. Bruk alltid håndbrekket når du parkerer bilen. Det vil opprettholde bevegeligheten i kaliperne bak, slik at de ikke ruster fast.
