Farlig overlast

Ryker på vekta

Ski, støvler, klær og mat til hele familien. Kjører du elbil er risikoen stor for at du ryker på vekta når familien skal på juleferie.

FARLIG OVERLAST: En overlastet bil får dårligere kjøreegenskaper og lengre bremsestrekninger. I en kritisk situasjon kan det bety at bilen ikke klarer å stoppe eller styre unna for en elg eller annen bil som kommer imot. Foto: NAF
FARLIG OVERLAST: En overlastet bil får dårligere kjøreegenskaper og lengre bremsestrekninger. I en kritisk situasjon kan det bety at bilen ikke klarer å stoppe eller styre unna for en elg eller annen bil som kommer imot. Foto: NAF Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Alle biler får oppgitt en tillatt nyttelast når de blir registrert. Hvor mange kilo last bilen tåler før det går ut over kjøreegenskapene, finner du i vognkortet. Laster du for tungt betyr det at bremser, fjæring og andre komponenter i bilen ikke fungerer optimalt. I tillegg blir de andre kjøreegenskapene dårligere, ikke minst dersom du har mye last på taket.

Du merker det kanskje ikke umiddelbart, men i en kritisk situasjon kan det få alvorlige følger.

Elbiler klarer mindre

RYKER PÅ 100 KILO: Flere elbiler ryker på over 100 kilo overlast på en ferietur. Enkelte modeller av Tesla 3 har bare 313 kilo nyttelast og er nesten 150 kilo over i vår undersøkelse. Foto: Markus Penitkainen
RYKER PÅ 100 KILO: Flere elbiler ryker på over 100 kilo overlast på en ferietur. Enkelte modeller av Tesla 3 har bare 313 kilo nyttelast og er nesten 150 kilo over i vår undersøkelse. Foto: Markus Penitkainen Vis mer

Elbiler er tyngre enn biler med bensin- eller dieselmotor - først og fremst på grunn av et batteri som veier flere hundre kilo. Resultatet er at mange elbiler har så lav nyttelast at det knapt nok er rom for bagasje når bile er fylt opp med fem personer. Mens for eksempel en Toyota Rav4 bensi-hybrid har en nyttelast på 525 kilo, har en Toyota bZ4X med firehjulstrekk 465 kilo og en VW ID.4 med bakhjulstrekk er helt nede i 370 kilo.

Tungt julelass

I vårt eksempel for en bil som er lastet til å dra på juleferie, har vi to voksne foran og tre ungdommer i baksetet. Det er nesten nok til at grensen for nyttelast er nådd i de «verste» bilene før dere i det hele tatt har startet å laste inn bagasje.

Enkelte utgaver av Tesla Model 3 er nemlig helt nede i en nyttelast på 313 kilo.

Bård Morten Johansen viser hvordan man skal pakke bilen trygt for sommeren. Her bør du ikke legge den tyngste bagasjen. Video: Anabelle Bruuun / Dagbladet. Reporter: Marte Nyløkken Helseth / Dagbladet. Vis mer

I tillegg har vi i vårt eksempel har bilen takboks med slalåmski og langrennsski på taket. Tre store bagger med klar, mat og drikke for en del dager og diverse utstyr. Til sammen snakker vi om 460 kilo.

150 kilo overlast

Vi har sjekket nyttelasten til de 20 mest solgte bilene i Norge så langt i år, og finner at mange av disse ikke klare et slikt lass lovlig. Enkelte biler har overlast på 100 kilo. I Tesla Model 3 har du plass til all julebagasjen og alle personene, men er nesten 150 kilo over tillatt vekt. Noen av de mindre elbilene som VW ID.3 og Nissan Leaf går også godt over lovlig vekt, men her har du neppe plass til så mye bagasje som vi har i vårt regnestykke.

Bot og avkortning

VIKTIG: Husk å sikre skiene i takboksen med de innebygde stroppene. I en test som NAF gjorde for en tid tilbake ble skiene kastet tvers igjennom boksen i en simulert kollisjon. Foto: NAF/Testfakta
VIKTIG: Husk å sikre skiene i takboksen med de innebygde stroppene. I en test som NAF gjorde for en tid tilbake ble skiene kastet tvers igjennom boksen i en simulert kollisjon. Foto: NAF/Testfakta Vis mer

Bilekspert Jan Fleinsjø har ofte sett resultatet av biler som har kjørt med mye overlast i sitt arbeid i Gjensidige:

- Overvekt går ut over trafikksikkerheten. Hvis du blir stoppet av politiet må du regne med å sette igjen bagasje eller folk. Hvis du overstiger tillatt nyttelast med 30 prosent får du bot. I verste fall kan du miste førerkortet, sier Fleinsjø.

Han legger til at du også kan risikere at produsentens garanti ikke dekker feil som skyldes høy overlast. I tillegg kan du få redusert erstatning fra forsikringsselskapet hvis overvekt er medvirkende årsak til et uhell.

DE 20 MEST SOLGTE I ÅR – SÅ MYE KAN DU LASTE

PlassModellNyttelast (kg)Julelast (kg)Over/under vektgrensen (kg)
1.Tesla Model Y454460- 6
2.Skoda Enyaq 2wd/4wd440/465460- 20/+ 5
3.VW ID.4 GTX448460- 12
4.Toyota bZ4X 2wd/4wd485/465460+ 25/+ 5
5.Volvo XC40445/480460- 15/+ 20
6.Ford Mustang Mach-E 2wd/4wd415/364460- 45/- 96
7.*Toyota Rav4525460+ 65
8.VW ID.3 77 kWt336460-124
9.Hyundai Kona Electric385460- 75
10.Audi Q4 e-tron 55425460- 35
11.Nissan Ariya358460- 102
12.Nissan Leaf e+360460- 100
13.BMW iX1570460+ 110
14.*Toyota Yaris Cross440460- 20
15.Tesla Model 3 2wd/4wd313/343460-147/- 117
16.Polestar 2 2wd/4wd412/471460- 48/+ 11
17.VW ID.4370460- 90
18.Hyundai Inoiq5440460- 20
19.BMW i4480460+ 20
20.VW ID.Buzz499460+ 39

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken – 20 mest solgte personbiler i år. *= bensin-hybrider. Førere-vekt 75 kilo inkludert i nyttelasten. Dette er cirka-tall, siden nyttelasten varierer etter utstyr på bilen. Sjekk vognkortet på din bil.