S60, V70 og XC70 forfines

Never change a winning team, heter det i USA, noe Ford-eide Volvo tydeligvis har merket seg. S60-, V70- og XC70-trioen har nemlig gjennomgått svært forsiktige ansiktsløftinger.

Publisert
Sist oppdatert
S60, V70 og XC70 forfines

S60, V70 og XC70 forfines

  1. Fotoalbum
  2. Utseende og utstyr


MAINZ (DinSide Motor): Det at de synlige endringene er få og diskrete, betyr ikke at de tre ansiktsløftingene er uinteressante. Den forsiktige forfiningen ledsages nemlig av spennende teknologiske nyvinninger, hvorav BLIS er den mest oppsiktvekkende.

Blindsone-kontroll

BLIS er en forkortelse for Blind Spot Information System, noe som kan oversettes til blindsone-kontroll. BLIS består av blant annet av to kameraer, som er festet under sidespeilene. Disse tar 25 bilder per sekund og sender bildene videre til en kontrollenhet som sammenligner dem. Hvis forskjellen mellom de sist inkomne bildene er tilstrekkelig stor, konkluderer BLIS med at et kjøretøy befinner seg i bilens blindsone. Dermed tennes et lys innenfor sidespeil-innfestingen og føreren er advart.

Systemet er avansert nok til at det klarer å skille statiske gjenstander fra bevegelige. Dermed vil ikke lyktestolper og andre ting som befinner seg i veikanten utløse varsellampen. BLIS skal også fungere i mørke og er presist nok til at det også registrerer motorsykler. Mopeder og tråsykler er imidlertid for små til at de gjør utslag.

Nyttig - men også farlig?

S60, V70 og XC70 forfines


Vi fikk testet Volvos nye oppfinnelse i nettopp det trafikkmiljøet det er utviklet for - flerfelts motorveier. Og i våre testeksemplarer fungerte systemet godt, selv om vi registrerte et par uforklarlige BLIS-blink. Fordi en større og større andel av verdens befolkning bor i bynære områder, og dermed kommer i kontakt med flerfelts motorveier, tror vi Volvo med BLIS har introdusert en sikkerhetsteknologi som er nyttig nok til at den vil bli kopiert.

Vi ser bare én fare med BLIS - sjåfører som har vendt seg til dette systemet står i fare for å venne seg av med det viktige bakoverblikket. Dermed kan de bli farlige sjåfører den dagen BLIS ikke fungerer - eller den dagen de kjører en bil uten BLIS.

Vannavstøtende glass

Den andre sikkerhetsnyheten er kanskje ikke like oppsiktsvekkende som BLIS. Likevel mener vi at WRG, som er en forkortelse for Water Repellent Glass, eller vannavstøtende glass, er en genial teknologi. Vi opplevde ikke regn den dagen vi prøvekjørte de tre bilene, men våre erfaringer med ettermarkedsprodukter med tilsvarende effekt er svært positive.

Regnsikre speil

S60, V70 og XC70 forfines


I stedet for at regnvannet brer seg ut over glassruten, sørger WRG for at vannet samles i små perler, noe som sørger for at fartsvinden lett fjerner dem. Resultetet er svært god sikt. Dessverre er kun WRG tilgjengelig i de fremre siderutene og ikke i frontruten. Dette har nok sammenheng med slitasjen vindusviskerne utsetter frontruten for. Selv siderutene, som ikke utsettes for noen slik belastning, må ifølge Volvo etterbehandles etter tre år og deretter årlig.

Volvo har valgt å bruke en helt annen teknologi på sidespeilene. I stedet for å samle regnvannet i dråper, sørger en tynn film for at vannet fordeles jevnt utover hele speilflaten, noe som igjen skal gi god sikt.

Elektronisk styrte støtdempere

For Volvo-kjennere er ikke Volvos Four C-teknologi noen nyhet. Four C, som er en forkortelse for Continuously Controlled Chassis Consept, ble introdusert med R-versjonene av S60 og V70 - og finnes i dag også i Volvo S80. Det nye er at også S60, V70 og XC70 fra og med ansiktsløftingen kan leveres med slike elektronisk styrte støtdempere.

I likhet med BLIS, vil også Four C være ekstrautstyr. Four C vil koste mellom 15.000 og 20.000 kroner og blir dermed kostbart. På den annen side sørger denne teknologien for at man kan velge mellom et komfortabelt og et sportslig oppsett i en og samme bil. Med Four C aktivert blir nemlig de tre bilene langt mer sportslige, noe som blant annet oppleves gjennom redusert krenging i sving og redusert dykking ved bremsing. Det skal imidlertid nevnes at XC70 med fordel kunne blitt enda stivere med Four C aktivert.

Utkobling av frontkollisjonsputen

S60, V70 og XC70 forfines


Den fjerde nyheten er muligheten til å koble ut kollisjonsputen foran det fremre passasjersetet. Dermed kan barneseter plasseres i forsetet. Som de fleste bilinteresserte vil være klar over, er dette overhodet ikke noen nyskapende løsning - tvert i mot. En lang rekke bilmerker har levert denne løsningen i årevis. Hvorfor er Volvo så sent ute?

Jo, vi mistenker at det har vært hissige diskusjoner mellom Volvos ulike avdelinger omkring dette temaet. Bilsikkerhetseksperter er nemlig enige om at den beste plasseringen av barneseter er i midten av baksetene. Og ikke nok med det, amerikansk forskning har avslørt urovekkende stor feilbruk av tilsvarende systemer. Ikke bare glemmer folk å koble ut kollisjonsputen når barnesetet settes inn, i tillegg glemmer man å koble inn igjen puten når barnesetet tas ut.

Gitt etter for press?

Onde tunger vil derfor kunne hevde at Volvo med denne muligheten ikke øker - men tvert i mot reduserer sikkerheten i sine biler. Hvorfor har da Volvo - som har sikkerhet som sitt viktigste varemerke - likevel valgt å følge konkurrentene? Jo, sannsynligvis fordi markedsavdelingene har funnet ut at kundene ønsker det og dermed lagt press på utviklingsavdelingene, som har måttet gi etter.

Selv om de synlige endringene altså er forsiktige, så fortjener de omtale. Det gjør også den oppgraderte T5-motoren og det økte utstyrsnivået.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer