Volvo S80 plasserer seg midt mellom S70 og S90, men her er det tett. S70 er bare 15 cm kortere, og S90 er 7 cm lengre. Likevel er det ingen tvil om at S80 på mange måter er Volvos nye flaggskip og sterkeste kort i kampen om luksusklassen - selv om den ikke skal erstatte hverken den ene eller andre modellen.
Sikkerhet først
Volvo introduserer Inflatable Curtains (IC)og WHIPS (Wiplash Protection System. Dette er beskrevet i en tidligere artikkel, og du kan lese mer om det her.
I tillegg har Volvo til fulle tatt konsekvensen av at mobiltelefionen har kommet for å bli, som tilleggsutstyr kan derfor S80 leveres med en integrert mobiltelefonløsning. Her er alle tastene til mobiltelefonen plassert til venstre for rattet, og med "send" og "stop"-knapper montert på rattet. Informasjon om dekning, telefonnummer og annet dukker opp i et eget tekstvindu på midtkonsollen.
Løsningen er selvfølgelig håndfri, med en mikrofon i bakspeilet og høyttaler i førerens hodestøtte. Når en innkommende samtale registreres, dempes lyden i bilens stereoanlegg.
...og mer sikkerhet
Nå får også Volvo-sjåførene enda mer elektronsik assistanse. TRACS er Volvos nåværende elektroniske antispinn-regulering, denne er nå utvidet til STC (Stability and Traction Control) som forhindrer hjulspinn ved å bremse hjul som spinner (ved hastigheter opp til 40 km/t) eller ved å redusere motorkraften til hjul som spinner (ved hastigheter over 40 km/t).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger