En tøff nordisk vinter er det mest krevende en bil kan utsettes for. I tillegg til sikkert grep på snø og is, må en god vinterbil gi god komfort selv om gradestokken kryper godt ned på minussiden.
For å finne ut alt om dette, tok vi med 15 av de nyeste bilene på markedet til finske Lappland for å teste under tøffe vinterforhold. I tillegg testet vi forbruket og utslippet av skadelige eksosgasser i laboratorium til VVT Technical Research Centre i Espoo i minus 7 grader.
Disse testene avslører forbruk som ligger skyhøyt over de tallene bilprodusentene forteller om i sine skryte-brosjyrer.
Over en liter på mila
Som mange bileiere gjør hver vintermorgen, startet vi bilene med kald motor og kjørte en by-syklus på 12 minutter.
NB: I det som følger har vi operert med forbrukstall oppgitt i liter per hundre kilometer, som er den europeiske standarden. Det er fordi testinstansene gjennomgående bruker det som måleenhet i testene. Eksempelvis tilsvarer 5,4 liter per 100 km 0,54 liter per mil.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger