I statsbudsjettet som vedtas av Stortinget om noen dager, åpnes det for en kraftig økning i bompengene for elbiler. I dag kan ikke bomselskapene ta en pris for elbilene som er høyere enn halvparten av det en bensinbil betaler. De nye reglene som kommer fra 1. januar, sier at elbilene kan måtte betale 70 prosent av det en bensinbil gjør i bommene.
Dersom dette utnyttes til fulle, betyr det at elbileiere vil måtte punge ut med mange tusen kroner ekstra i året. Det går ut over alle som bruker elbil til pendling og alle som kjører elektrisk til hytta.
Norges dyreste vei
I Gudbrandsdalen ligger noen av Norges største hytteområder på rekke og rad. Sjusjøen, Hafjell, Kvitfjell og Gålå er bare noen av stedene der mange på Østlandet har hytte. Dette er i tillegg den strekningen i Norge der bilistene betaler aller mest i bompenger.
Vi har tidligere sett hva det koster å kjøre fra Sandvika rett utenfor Oslo til Otta. Mens en bensinbil med bombrikke og Autopass-avtale i dag betaler 680 kroner tur-retur, slipper elbilene relativt billig med bare 259 kroner.
5 500 kroner dyrere
For en hytteeier med bensinbil, som kjører denne strekningen 25 ganger hvert år, koster bom-passeringene 17 000 kroner i året. En elbileier slipper i dag unna med 6 475 kroner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger