Bom-smell for elbiler

Så dyr blir hytteturen

Fra nyttår kan bomselskapene øke prisen for elbiler kraftig. For elbileiere på hyttetur betyr det en ekstra utgift på mange tusen kroner i året.

5 500 DYRERE: Med de nye reglene for elbil-prising i bommene, kan kjøreturen fra Oslo til hytta nord i Gudbrandsdalen i elbil bli 5 500 dyrere i året. Foto: Rune Korsvoll
5 500 DYRERE: Med de nye reglene for elbil-prising i bommene, kan kjøreturen fra Oslo til hytta nord i Gudbrandsdalen i elbil bli 5 500 dyrere i året. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I statsbudsjettet som vedtas av Stortinget om noen dager, åpnes det for en kraftig økning i bompengene for elbiler. I dag kan ikke bomselskapene ta en pris for elbilene som er høyere enn halvparten av det en bensinbil betaler. De nye reglene som kommer fra 1. januar, sier at elbilene kan måtte betale 70 prosent av det en bensinbil gjør i bommene.

Dersom dette utnyttes til fulle, betyr det at elbileiere vil måtte punge ut med mange tusen kroner ekstra i året. Det går ut over alle som bruker elbil til pendling og alle som kjører elektrisk til hytta.

Norges dyreste vei

I Gudbrandsdalen ligger noen av Norges største hytteområder på rekke og rad. Sjusjøen, Hafjell, Kvitfjell og Gålå er bare noen av stedene der mange på Østlandet har hytte. Dette er i tillegg den strekningen i Norge der bilistene betaler aller mest i bompenger.

Vi har tidligere sett hva det koster å kjøre fra Sandvika rett utenfor Oslo til Otta. Mens en bensinbil med bombrikke og Autopass-avtale i dag betaler 680 kroner tur-retur, slipper elbilene relativt billig med bare 259 kroner.

DYRERE I BRUK: Det er ikke bare vektavgift og moms på nye, dyrere elbiler som kommer fra nyttår. I statsbudsjettet for 2023 åpnes det for at bompengene for elbiler kan økes til 70 prosent av det en bensinbil betaler. Foto: Mirva Kakko
DYRERE I BRUK: Det er ikke bare vektavgift og moms på nye, dyrere elbiler som kommer fra nyttår. I statsbudsjettet for 2023 åpnes det for at bompengene for elbiler kan økes til 70 prosent av det en bensinbil betaler. Foto: Mirva Kakko Vis mer

5 500 kroner dyrere

For en hytteeier med bensinbil, som kjører denne strekningen 25 ganger hvert år, koster bom-passeringene 17 000 kroner i året. En elbileier slipper i dag unna med 6 475 kroner.

Dersom den nye muligheten med å øke bompengene for elbiler til 70 prosent av bensinbilene blir tatt i bruk fullt ut, vil elbileieren heretter måtte ut med 11 900 kroner i året for hytteturene sine. Det er en ekstra regning på nesten 5 500 kroner.

Prisene økt allerede

Otta ligger langt nord i Gudbrandsdalen, men heller ikke de som har hytte lenger sør, for eksempel på Sjusjøen, slipper billig unna. Hit er det nesten like dyrt med bensinbil som med dieselbil på de typiske utfarts- og hjemfartsdagene rundt helgene.

Med bombrikke koster det i dag 462 kroner for hver tur for de som kjører bensinbil. Det vil si 11 550 kroner dersom du kjører til hytta 25 ganger i året. Også her er det mye å spare for elbiler med bombrikke. De slipper unna med 172 kroner for hver tur, eller 4 300 kroner i året.

Fra 1. januar

Dersom den nye 70 prosent-ordningen tas i bruk, vil det koste 8 085 kroner i året for en elbil – en økning på nesten 4 000 kroner.

VIKTIG MED BRIKKE: Kjører du elbil er det uansett viktig å skaffe seg bombrikke. Hvis ikke betaler du det samme som en bensinbil i dommen. Foto: Rune Korsvoll
VIKTIG MED BRIKKE: Kjører du elbil er det uansett viktig å skaffe seg bombrikke. Hvis ikke betaler du det samme som en bensinbil i dommen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Nå er det lite trolig at hele denne økningen kommer allerede fra 1. januar. At det kommer til å bli dyrere for elbilene i bommene er sikkert. Da vi sjekket prisene før sommeren for turen fra Sandvika til Otta og tilbake, kostet den 187 kroner for en elbil med bombrikke. Nå, seks måneder senere, koster det 259 kroner.

Fler bommer kommer

Dessuten skal det åpnes flere nye bommer i Gudbrandsdalen. Prosjektet E6 Moelv - Lillehammer - Øyer, med blant annet ny bru over Mjøsa, er under planlegging. Her er det foreløpig ingen bommer, men de kommer etter hvert som de forskjellige strekningene blir ferdige.

Leder for strategi og bærekraft i Nye Veier, Arild Nygård, bekrefter at det ikke er noen endring i den bompenge-proposisjonen som Stortinget har vedtatt:

- Vi planlegger fire nye bommer på d E6 nord for Moelv etter hvert som E6 bygges ut. Bommene blir plassert på Mjøsbrua, mellom Biri og Vingrom, mellom Øyresvika og Storhove og mellom Ensby og Øyer, forklarte Nygård.

Dette kan gi enda et par hundrelapper i bompenger på denne strekningen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer