Skades og må byttes

Så dyrt er et elbilbatteri

Et nytt batteri til elbilen din kan koste over 200 000 kroner. Den gode nyheten: Sjansen for at du må bytte er minimal.

DYRE BATTERIER: Få batterier må byttes på grunn av at effekten går mye ned. Forsikringsbransjen får imidlertid hvert år inn biler med skadet batteri som må byttes. Noen ganger er prisen høyere enn det bilen kostet som ny. Foto: Volkswagen.

DYRE BATTERIER: Få batterier må byttes på grunn av at effekten går mye ned. Forsikringsbransjen får imidlertid hvert år inn biler med skadet batteri som må byttes. Noen ganger er prisen høyere enn det bilen kostet som ny. Foto: Volkswagen.

Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I den fossille verden er diesel- og bensinmotoren hjertet i bilen. I den elektriske verden er det litt annerledes. Elmotoren er ikke bare vedlikeholdsfri, men uten bevegelige deler og veldig holdbar. I elbilen er det batteriet som er hjertet, og mange elbileiere frykter at prisen for å bytte batteriet blir svært høy dersom det skades eller får feil.

Denne frykten er imidlertid ikke veldig berettiget. Garantiene mot at batteriet svekkes ved bruk er etter hvert svært gode. Problemet er dersom du skader batteriet på en eller annen måte.

Prisen på et bytte-batteri til en elbil er nemlig høy. Mange har forsøkt å få svar fra sin bilforhandler, men få kan gi en pris. Svaret er som regel at «vi har aldri opplevd at et batteri må byttes, derfor har vi ingen pris».

Vanskelig å få svar

Vi har spurt fem store, norske importører av elbiler – VW, Nissan, BMW, Tesla og Hyundai, om hva det vil koste dersom batteriet blir skadet og må byttes. Bilene vi spurte etter pris på er e-Golf, Leaf, i3, Model S og Kona Electric.

Alle disse bilene har vært i salg i Norge mange år nå.

Den eneste som kan gi oss en pris er kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW:

- Dette blir en ren skrivebordsøvelse, siden vi ikke bytter hele batterier, men enkeltmoduler dersom det er behov for det. En 2014-modell BMW i3 har åtte cellemoduler og én modul koster 16 950 kroner. Det vil si at prisen, dersom hele batteripakken skulle byttes, er 135 600 kroner. Meg bekjent er det ingen BMW i3-kunder som så langt har måttet bytte en komplett batteripakke til en slik kostnad, sier Tegneby.

Bytter bare moduler

Vi har også fått svar fra kommunikasjonssjefene i Nissan og VW. De er omtrent like: «Vi bytter uhyre sjelden batteripakker, da det ofte er mer hensiktsmessig å bytte moduler i batteriet. Det er billigere og en like god løsning. Derfor har vi ingen pris på et helt batteri».

Importøren av Tesla og Hyundai har ikke svart på vår henvendelse..

BYTTER MODULER: ET moderne elbilbatteri består av mange moduler som kan byttes ut uavhengig av hverandre. Noen produsenter krever imidlertid at hele batteriet my byttes dersom det har fått en skade. Foto:
BYTTER MODULER: ET moderne elbilbatteri består av mange moduler som kan byttes ut uavhengig av hverandre. Noen produsenter krever imidlertid at hele batteriet my byttes dersom det har fått en skade. Foto: Vis mer

Tyske AutoBild har også forsøkt å finne prisen på batteriene til flere av de mest populære elbilene. De fant for ikke lenge siden en 2013-modell Tesla Model S til salgs på nettet for 6900 euro (66 900 kroner) – uten batteri. En annen Model S av samme årsmodell og med lik kjørelengde, men med batteri, var annonsert til 30 000 euro (290 000 kroner). Prisen på batteriet, inkludert montering, anslås dermed til å ligge over 20 000 euro (190 000 kroner) når reparasjonskostnadene er regnet med.

Sprengte bilen med dynamitt

Dette var også prisen en finsk Youtuber fikk oppgitt da batteriet i hans åtte år gamle Model S tok slutt. Han sparte seg denne utgiften og sprengte i stedet bilen i lufta med 30 kilo dynamitt og dokumenterte det på video

Til AutoBild kan heller ikke VW oppgi noen eksakt pris på batteriet til de forskjellige elbilene. En talsmann for fabrikken antyder en pris på mellom 10 000 og 15 000 euro (97 000 og 145 000 kroner) for et batteri til en ID.3 eller ID.4. For den eldre generasjonen biler som e-Golf, oppgis prisen til mellom 10 000 og 20 000 euro (97 000 og 194 000 kroner).

200 000 kroner

Mercedes-Benz oppgir prisen for et batteri til EQA til 15 209 euro (148 000 kroner) og til EQS til 19 601 euro (190 000 kroner). Betingelsen er at det gamle batteriet leveres tilbake. «Etterspørselen etter bytte-batterier på promille-nivå», sier en talsperson for Mercedes ti AutoBildt.

RUNDT 200 000: tesla oppgir ikke pris på batteriet til sine biler, men rundt 200 000 kroner er det et batteri til en eldre Model S etter alt å dømme koster. Foto: Rune Korsvoll
RUNDT 200 000: tesla oppgir ikke pris på batteriet til sine biler, men rundt 200 000 kroner er det et batteri til en eldre Model S etter alt å dømme koster. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Volvo, Hyundai og Kia oppgir bare prisen på en batterimodul. Årsaken er ifølge fabrikkene at eventuelle feil blir rettet ved å bytte ut enkelt-moduler i batteriet. AutoBild har ganget opp modulprisen med antall moduler i batteriene til de forskjellige bilene og fått følgende priser: Hyundai Kona-e 20 176 euro (196 000 kroner), Kia e-Soul 8 739 euro (85 000 kroner), Kia EV6 10 364 euro (97 000 kroner) og Volvo XC40 Recharge 37 854 euro (367 000 kroner).

Gode garantier

Det er med andre ord snakk om høye kostnader. Garantien bilprodusentene gir på batteriene begynner imidlertid å bli god. Batteriet i første generasjon Leaf garanterte Nissan bare i fem år eller 100 000 kilometer. Da Leaf fikk 30 kWt batteri, ble garantien økt til åtte år og 160 000 kilometer. Dette er den samme garantien som de aller fleste produsenter nå gir på sine batterier.

Noen går imidlertid lenger. Nye Toyota bZ4X som kommer i juni, har en batterigaranti på ti år og én million kilometer. Da skal fortsatt effekten på batteriet være minst 70 prosent av det den var da bilen var ny. Denne garantien gjelder imidlertid ikke for skader på batteriet som for eksempel er forårsaket av eieren.

Når batteriet skades

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i IF og har mye å si om prisen på batterier:

EN MILLION KRONER: - Vi har opplevd å få en pris på en million kroner for et batteri til en bil som var skadet og skulle repareres, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If. Foto: If
EN MILLION KRONER: - Vi har opplevd å få en pris på en million kroner for et batteri til en bil som var skadet og skulle repareres, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If. Foto: If Vis mer

- Det er forholdsvis sjelden at vi har kunder som har fått skader på batteriet, men det er noen titalls i løpet av året. Det kommer som regel i forbindelse med en utforkjøring eller kjøring mot en høy fortauskant. Det er forholdsvis sjelden i forbindelse med en kollisjon, sier Clementz, som forteller at de har opplevd at batteriet koster mer enn bilen ny.

En million kroner

- Noen fabrikanter godtar at batteriet blir reparert etter en skade, andre krever at hele batteriet byttes. Dette dekkes av normalt kasko-forsikringen, men har du ikke det må du betale selv. Kaskoforsikringen dekker dessuten ikke dersom det er snakk om rustskader og andre skader om kommer over tid.

- Vi har opplevd å få en pris på en million kroner for et batteri til en bil som var skadet. Bilen kostet 300 000 kroner ny. Prisen på batteriene er en utfordring når det gjelder bærekraft. Når batteripakken koster mer enn bilen, kan relativt nye biler måtte kondemneres. Her har bilprodusentene noe å tenke på, sier Clementz.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer