I den fossille verden er diesel- og bensinmotoren hjertet i bilen. I den elektriske verden er det litt annerledes. Elmotoren er ikke bare vedlikeholdsfri, men uten bevegelige deler og veldig holdbar. I elbilen er det batteriet som er hjertet, og mange elbileiere frykter at prisen for å bytte batteriet blir svært høy dersom det skades eller får feil.
Denne frykten er imidlertid ikke veldig berettiget. Garantiene mot at batteriet svekkes ved bruk er etter hvert svært gode. Problemet er dersom du skader batteriet på en eller annen måte.
Prisen på et bytte-batteri til en elbil er nemlig høy. Mange har forsøkt å få svar fra sin bilforhandler, men få kan gi en pris. Svaret er som regel at «vi har aldri opplevd at et batteri må byttes, derfor har vi ingen pris».
Vanskelig å få svar
Vi har spurt fem store, norske importører av elbiler – VW, Nissan, BMW, Tesla og Hyundai, om hva det vil koste dersom batteriet blir skadet og må byttes. Bilene vi spurte etter pris på er e-Golf, Leaf, i3, Model S og Kona Electric.
Alle disse bilene har vært i salg i Norge mange år nå.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger