Januar og februar er høysesong for veipatruljene til NAF, Viking og Falk. De må ut for å berge bilister med nødstopp.
Og det er ett problem som går igjen: Flatt batteri. Statistikken viser at rundt halvparten av alle utrykninger de neste ukene vil være til bilister som ikke får start på bilen.
Derfor dør batteriet
Etter «halvkjørt» vinter har startbatteriet i bilen virkelig fått kjørt seg. Mange starter i kaldt vær, ofte kombinert med korte turer, gjør at du tapper mer strøm ut av batteriet enn det bilens dynamo klarer å fylle på igjen. I tillegg setter de fleste på varmen i setene, varmetrådene i bakruten og rattet og så videre.
En kald vinterdag kreves det mer strøm for å starte bilen enn en varm sommerdag. Motoren er tyngre å trekke rundt, samtidig som at du får betydelig mindre strøm fra batteriet i kulda. Resultatet er at du bare hører et klikk eller lyden av en treg motor som så vidt går rundt før alt blir stille.
Så enkelt lader du
Den gode nyheten er at du selv enkelt kan slippe unna startproblemer. Skaff deg en hjemmelader, eller vedlikeholdslader som enkelte kaller det, og gi startbatteriet påfyll av strøm. En slik lader koster noen hundrelapper, men du har den i mange år.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger