Beste takboks i test

Så farlig er en dårlig takboks

Vinterferien står for døra og for mange betyr det bil med takboks fullastet med ski og utstyr. Da NAF og Testfakta kollisjons-testet bokser, avslørte de flere farlige.

FARLIG DÅRLIGE: Allerede i en kollisjon i 30 km/t, åpnet flere av boksene seg og slynget innholdet utover mot andre trafikanter. Video: NAF/Testfakta Vis mer
Publisert

En takboks gir ekstra bagasjeplass for en familie på tur, men det gjelder å velge rett boks og laste riktig. Det er nemlig stor forskjell på kvaliteten på de boksene du får kjøpt i butikkene. Det avslører både testen til Testfakta og en ny tysk test som NAFs søsterorganisasjon ADAC gjennomførte i fjor.

I tillegg til praktisk bruk og pris, er sikkerheten det viktigste punktet i begge testene. Og her er det store forskjeller på de testede takboksene.

Thule best

Testfakta testet boksene i en kollisjon i opptil 40 km/t, som altså ikke er en unormal hastighet i en kollisjon. Allerede ved 30 km/t er det flere av boksene som løsner fra taket, åpner seg og sprer innholdet utover. Spesielt skiene i boksen slynges ut som farlige prosjektiler.

GODE OG DÅRLIGE: En takboks kan være svært nyttig for å få med seg alt en familie trenger på vinterferien. Vær klar over at det er stor kvalitetsforskjell på boksene. Foto: Rune Korsvoll
GODE OG DÅRLIGE: En takboks kan være svært nyttig for å få med seg alt en familie trenger på vinterferien. Vær klar over at det er stor kvalitetsforskjell på boksene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Den beste boksen i testen til NAF og Testfakta er Thule Motion XL, fulgt av boksene fra Packline og norske Skiguard. Alle klarer kollisjonstestene opp til 40 km/t bra og er vanntette. Thule er enkel å montere, mens de to andre er tyngre og krever løftehjelp. Også i en ny, tysk test som ADAC og Stiftung Warentest gjennomførte i fjor, er Thule Motion vinneren.

Dårligst i den svenske testen ble Carwise fra Mekonomen og Hamron fra Jula. Begge er billigere enn de beste boksene, men vanskelige å montere. I kollisjonstesten i 30 km/t åpnet begge boksene seg og mistet innholdet. I 40 km/t løsnet boksene fra biltaket. I en virkelig ulykke kan dette få alvorlige konsekvenser for andre trafikanter, kommenterer Testfakta. Video fra testene kan du se her.

- Bør klare 40 km/t

I dag finnes det ingen klare regler for hvor mye en takboks skal tåle i en kollisjon – bare at lasten på et biltak må motstå en kraft på 1 G. Det tilsvarer en kraftig oppbremsing.

Utover det finnes det ulike standarder i bransjen og de fleste boksene er sertifisert for å holde seg på plass i kollisjoner opptil 18 km/t.

LETTE TING I BOKSEN: - Mitt beste tips er å legge de letteste tingene i takboksen. Da holder du deg innenfor vektgrensen for boksen og stativet og kjøreegenskapene til bilen påvirkes minst, sier senior kommunikasjonssjef i NAF, Nils Sødal. Foto: NAF
LETTE TING I BOKSEN: - Mitt beste tips er å legge de letteste tingene i takboksen. Da holder du deg innenfor vektgrensen for boksen og stativet og kjøreegenskapene til bilen påvirkes minst, sier senior kommunikasjonssjef i NAF, Nils Sødal. Foto: NAF Vis mer

Samtidig viser statistikk fra forsikringsselskapet Folksam, som har en egen avdeling som jobber med trafikksikkerhet, at mange kollisjoner skjer i rundt 40 km/t. Folksam mener at en takboks bør klare en kollisjon i denne hastigheten.

- Kollisjonstesten i 40 km/t er tøffere enn de standarder som bransjen tester etter. Men det viser at enkelte bokser klarer en slik kollisjon bedre enn andre, sier Magnus Andersson, testansvarlig i Testfakta, som gjennomførte testen for NAF.

- Klarer gjeldende krav

I en kommentar til testen, sier Mekonomen at deres boks Carwise oppfyller ISO/PAS-standarden, som betyr at den klarer en kollisjon i 15-18 kilometer i timen.

– Mekonomen tar sikkerheten på største alvor og kommer derfor til å se på muligheten til å øke sikkerheten. Det til tross for at Testfakta har gjennomført en test som er strengere enn gjeldende regler for takbokser, sier Per Netzell, markedssjef i Mekonomen.

Også Jula viser til at deres boks klarer ISO/PAS-standarden for sikkerhet. Ellers mener de at laboratoriet ikke har fulgt bruksanvisningen der det står at hvert enkelt skipar skal stoppes fast for seg. Laboratoriet svarer at feste-reimen da ikke ville vært lang nok til å sikre all bagasjen i boksen.

5 på topp i NAF/Testfakta test 2019

BoksKarakter
Thule Motion XT4,5
Packline NX Premium3,8
Pacline Basic3,6
Skiguard 860 Touring3,4
Mont Blanc Altitude 4503,4

Testen omfatter ni bokser – jo høyere karakter jo bedre.

5 på topp i ADAC/ Stiftung Warentest 2020

BoksKarakter
Thule Motion XT1,9
Kamei Oyster 4502,1
Atera Casar L2,2
Hapro Trivor 4402,2
Mont Blanc Altitude 4502,4

Testen omfatter 10 bokser – jo lavere karakter jo bedre.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer