Dyrest ikke best

Så kort går elbilene i kulda

Mange elbileiere har fått kuldesjokk de siste dagene. Bilen, som på en sommerdag har klart 35 mil, varsler tomt batteri etter 20. Vi har kulde-testet 12 elbiler.

REKKEVIDDEN HALVERT: For flere av elbilene ble rekkevidden halvert under kjøring i 10 minus, sammenliknet med det fabrikken oppgir at bilen skal klare. Foto: Markus Pentikainen
REKKEVIDDEN HALVERT: For flere av elbilene ble rekkevidden halvert under kjøring i 10 minus, sammenliknet med det fabrikken oppgir at bilen skal klare. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De som har kjørt elbil i noen år er blitt vant til det, men for mange som aldri har opplevd en kuldeperiode som den vi nå er inne i, kommer kuttet i rekkevidden som et sjokk. De er ikke forberedt på hvor utfordrende en norsk vinter med snø, is og kulde er for elektriske biler. I sine skrytebrosjyrer sier ikke bilprodusentene mye om hva bilene duger til under slike forhold.

Selv om forbruket og rekkevidde til alle nye elbiler nå testes etter den nye og strengere WLTP-normen, som skal gi et bortimot riktig bilde av hva bilen presterer under normal kjøring, er den ikke i nærheten av å fortelle sannheten om en kjøretur i 10-15 kuldegrader.

UNIK TEST: Vi har testet strømforbruket og rekkevidden til 12 populære elbiler en kald, norsk vinterdag. De største og dyreste er de dårligste. Foto: Markus Pentikainen
UNIK TEST: Vi har testet strømforbruket og rekkevidden til 12 populære elbiler en kald, norsk vinterdag. De største og dyreste er de dårligste. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

12 elbiler testet

Derfor har vi de to siste åra testet BMW i3, Hyundai Kona Electric, Jaguar i-Pace, Kia e-Niro, Nissan Leaf Audi e-tron, Mercedes EQC, Tesla Model 3, Kia e-Soul, Hyundai Ioniq og Renault Zoe under akkurat disse forholdene. Vi testet både forbruket og rekkevidden til bilene

Bilene vi har testet skiller seg mye både med tanke på pris og størrelsen på batteriet de har. Tesla Model S koster for eksempel fra 732.000 kroner, mens Renault Zoe koster rundt 250.000 kroner. Tesla Model S har et batteri på 100 kilowattimer (kWt), mens Hyundai Ioniq har et batteri på 38 kWt.

Jaguar har høyest forbruk

Vår test avslører at strømforbruket varierte overraskende mye. Blant de seks bilene vi testet i 2019, var Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric de gjerrigste med et forbruk på 20 kWt per 100 kilometer.

HØYEST FORBRUK: De var Hyundai Ioniq som hadde det laveste strømforbruket av alle testbilene. Det klart høyeste forbruket hadde Jaguar i-Pace. Foto: Markus Pentikainen
HØYEST FORBRUK: De var Hyundai Ioniq som hadde det laveste strømforbruket av alle testbilene. Det klart høyeste forbruket hadde Jaguar i-Pace. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Det betyr at det er disse to bilene som gir den lengste rekkevidden i kulde i forhold til det fabrikkene oppgir. I den andre enden, med klart høyest forbruk, finner vi Nissan Leaf med 28 og Jaguar i-Pace med 31 kWt per 100 kilometer.

Hyundai bruker minst

Testen i 2020 avslørte en bil med enda lavere forbruk – Hyundai Ioniq. Den nøyde seg med 17 kWt per 100 kilometer i kulda. Denne gang var det Mercedes EQC som hadde det høyeste forbruket med 28 kWt, tett fulgt av Audi e-Tron med 27. De store SUV-ene er ikke overraskende de minst økonomiske å kjøre med en kald vinterdag.

Kaster vi et lite blikk på den totale rekkevidden bilene vi testet i 2020 klarte, er overraskelsen større. Det var ikke bilen med det største batteriet i testen (Audi e-Tron 86 kWt) som kom lengst. Det var det Kia e-Soul (64 kWt) som gjorde. Den klarte 319 kilometer før batteriet var tomt, mens dyre e-Tron ga opp etter 304 kilometer.

Derfor synker rekkevidden

Ståle Frydenlund er mangeårig elbil-entusiast og nå senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening. Han skjønner godt at nybakte elbil-eiere kan få et lite sjokk i kulda:

TRIVES BEST I + 30: - Batteriet til elbilen trives best i pluss 30 grader, sier Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening. Foto: Petter Haugneland / elbil.no
TRIVES BEST I + 30: - Batteriet til elbilen trives best i pluss 30 grader, sier Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening. Foto: Petter Haugneland / elbil.no Vis mer

- Batteriet i en elbil trives best i temperaturer rundt 30 varmegrader. En kald, norsk vinterdag er ikke optimal for å beholde en god rekkevidde. Klarer du 300 kilometer på sommerføre, opplever du kanskje 200 kilometer når de første kuldegradene melder seg, sier han.

- Den viktigste årsaken til at rekkevidde blir kortere, er at den innvendige motstanden i batteriet øker og at det blir vanskeligere å få ut strømmen. I tillegg øker snø og slaps rullemotstanden til hjulene. Varmeapparatet og varmetråder sluker også strøm, sier Frydenlund.

Forbruket og rekkevidden til disse elbilene var bare en liten del av de store vinterbiltestene.

Du kan lese hele testen fra 2019 her.

Testen fra 2020 her.

SÅ LANGT GIKK BILENE I 2019

ModellBatteri kWtVår rekkevidde (km)Oppgitt rekkevidde (km)
Tesla Model S100391639
Hyundai Kona E64333449
Kia e-Niro64333455
Jaguar i-Pace90322470
BMW i342199306
Nissan Leaf40150270

I 2019 varierte temperaturen fra minus 19 til minus 6 grader.

SÅ LANGT GIKK BILENE I 2020

ModellBatteri kWtVår rekkevidde (km)Oppgitt rekkevidde (km)
Kia e-Soul64319452
Audi e-tron86304431
Tesla Model 372301567
Mercedes EQC80283417
Renault Zoe52245395
Hyundai Ioniq38235311

Testet under kjøring i kolonne på landevei. Første 10 kilometer ble varmeapparat, defroster og setevarme brukt som normalt. Gjennomsnittshastighet 75 km/t. I 2020 i temperatur på minus 9 grader. Oppgitt rekkevidde er fabrikktall WLTP, ifølge Kjøretøydata fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer