De som har kjørt elbil i noen år er blitt vant til det, men for mange som aldri har opplevd en kuldeperiode som den vi nå er inne i, kommer kuttet i rekkevidden som et sjokk. De er ikke forberedt på hvor utfordrende en norsk vinter med snø, is og kulde er for elektriske biler. I sine skrytebrosjyrer sier ikke bilprodusentene mye om hva bilene duger til under slike forhold.
Selv om forbruket og rekkevidde til alle nye elbiler nå testes etter den nye og strengere WLTP-normen, som skal gi et bortimot riktig bilde av hva bilen presterer under normal kjøring, er den ikke i nærheten av å fortelle sannheten om en kjøretur i 10-15 kuldegrader.
12 elbiler testet
Derfor har vi de to siste åra testet BMW i3, Hyundai Kona Electric, Jaguar i-Pace, Kia e-Niro, Nissan Leaf Audi e-tron, Mercedes EQC, Tesla Model 3, Kia e-Soul, Hyundai Ioniq og Renault Zoe under akkurat disse forholdene. Vi testet både forbruket og rekkevidden til bilene
Bilene vi har testet skiller seg mye både med tanke på pris og størrelsen på batteriet de har. Tesla Model S koster for eksempel fra 732.000 kroner, mens Renault Zoe koster rundt 250.000 kroner. Tesla Model S har et batteri på 100 kilowattimer (kWt), mens Hyundai Ioniq har et batteri på 38 kWt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger