Mange steder i landet har temperaturen krøpet godt ned på minussiden de siste dagene. De som har kjørt elbil i noen år, er blitt vant til at rekkevidden blir betydelig kortere i kulde og har lært seg noen triks for å bøte på dette.
For mange av de andre 100 000 som har kjøpt ny elbil det siste året, kommer kuttet i rekkevidden som et sjokk. De er ikke forberedt på hvor utfordrende en norsk vinter kan være for bilen.
Halvert rekkevidde
I sine «skrytebrosjyrer» sier ikke bilprodusentene mye om hva elbilene duger til under vinterlige forhold.
Selv om forbruket og rekkevidde til alle nye elbiler nå testes etter den nye og strengere WLTP-normen, er den ikke i nærheten av å fortelle sannheten om en kjøretur i 10-15 kuldegrader.
For enkelte biler er det nesten snakk om en halvering av rekkevidden, mens andre klarer seg mye bedre.
I tabellen lenger ned kan du se hvilke biler som klarer seg best.
Er du avhengig av god rekkevidde i kulde, kan det uansett være nødvendig å legge litt ekstra penger i en stor batteripakke.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger