Rekkevidde for elbil

Så kort går elbilene i kulda

Kuldegradene de siste dagene har gitt mange ferske elbileiere et rekkevidde-sjokk. Vi har testet 18 elbiler.

DYRT IKKE ALLTID BEST: Å legge noen ekstra kroner i bilen med den største batteripakken kan være en god investering når det gjelder rekkevidde i kulde, men flere av de dyre bilene med stort batteri kommer dårlig ut i vår test. Foto: Markus Pentikainen
DYRT IKKE ALLTID BEST: Å legge noen ekstra kroner i bilen med den største batteripakken kan være en god investering når det gjelder rekkevidde i kulde, men flere av de dyre bilene med stort batteri kommer dårlig ut i vår test. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange steder i landet har temperaturen krøpet godt ned på minussiden de siste dagene. De som har kjørt elbil i noen år, er blitt vant til at rekkevidden blir betydelig kortere i kulde og har lært seg noen triks for å bøte på dette.

For mange av de andre 100 000 som har kjøpt ny elbil det siste året, kommer kuttet i rekkevidden som et sjokk. De er ikke forberedt på hvor utfordrende en norsk vinter kan være for bilen.

Halvert rekkevidde

I sine «skrytebrosjyrer» sier ikke bilprodusentene mye om hva elbilene duger til under vinterlige forhold.

Selv om forbruket og rekkevidde til alle nye elbiler nå testes etter den nye og strengere WLTP-normen, er den ikke i nærheten av å fortelle sannheten om en kjøretur i 10-15 kuldegrader.

For enkelte biler er det nesten snakk om en halvering av rekkevidden, mens andre klarer seg mye bedre.

I tabellen lenger ned kan du se hvilke biler som klarer seg best.

Er du avhengig av god rekkevidde i kulde, kan det uansett være nødvendig å legge litt ekstra penger i en stor batteripakke.

IKKE NOE PROBLEM: Å kjøre elektrisk bil gjennom en bask, norsk vinter er ikke noe problem. Du må bare være klar over noen begrensninger, som at rekkevidde reduseres betydelig i forhold til det produsenten oppgir. Foto: Antti Hentinen
IKKE NOE PROBLEM: Å kjøre elektrisk bil gjennom en bask, norsk vinter er ikke noe problem. Du må bare være klar over noen begrensninger, som at rekkevidde reduseres betydelig i forhold til det produsenten oppgir. Foto: Antti Hentinen Vis mer

18 elbiler testet

De tre siste årene har vi testet 18 elbiler for å finne ut av akkurat hvor lenge de holder i kulda.

Her finner du mange av de mest solgte elbilene i Norge, fra rimelige Mazda MX-30, Nissan Leaf og VW ID.3, til dyre Porsche Taycan, Audi e-tron og Jaguar i-Pace.

Bilene vi har testet skiller seg, med andre ord, mye fra hverandre, både med tanke på pris og batteristørrelse.

DEKKSKIFT: Slik sjekker du om vinterdekkene er gode nok. Video: Dinside Vis mer

Porsche Taycan koster over én million kroner, mens Nissan Leaf koster under 250 000 kroner. Tesla Model S har et batteri på 100 kilowattimer (kwt), mens utgavene av Mazda MX-30 og Honda E som vi testet i vinter, hadde batteri på 35,5 kwh.

Ioniq bruker minst

Vår test avslører at strømforbruket varierte overraskende mye. Blant de seks bilene vi testet i 2020, var det nettopp Ioniq som hadde det klart laveste forbruket med 1,7 kwh på mila i minus ni grader.

Hyundai var tidlig ute med varmepumpe-teknologi, noe som viser seg å være en stor fordel i kulde.

LAVEST FORBRUK: Det er Hyundai Ioniq som har hatt det laveste strømforbruket av alle testbilene. Elbilen hadde imildertid et lite batteri, så rekkevidde ble ikke spesielt lang. Foto: Markus Pentikainen
LAVEST FORBRUK: Det er Hyundai Ioniq som har hatt det laveste strømforbruket av alle testbilene. Elbilen hadde imildertid et lite batteri, så rekkevidde ble ikke spesielt lang. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Mercedes EQC hadde det høyeste forbruket med 2,8 kwh per mil, tett fulgt av Audi e-Tron med 2,7. De store SUV-ene er ikke overraskende de minst økonomiske å kjøre på en kald vinterdag.

ELBIL: Denne bilen skiller seg ut på flere måter. Video: Lightyear One Vis mer

Dyrest ikke alltid best

Kaster vi et lite blikk på den totale rekkevidden bilene vi testet i 2020 klarte, er overraskelsen større.

Det var ikke bilen med det største batteriet i testen (Audi e-Tron 86 kwh) som kom lengst. Det var det Kia e-Soul (64 kwh) som gjorde. Den klarte 319 kilometer før batteriet var tomt, mens dyre e-Tron ga opp etter 304 kilometer.

Porsche Taycan, som oppgis til 464 kilometer, stoppet etter 296. Også Taycan hadde et forbruk på 2,8 kwh per mil.

Greit med elbil i kulda

Hovedkonklusjonen er likevel at det ikke er noe problem å kjøre elektrisk bil i vinterkulda – hvis du er klar over at forbruket øker og at rekkevidden blir kortere.

Hvor mye rekkevidde hver enkelt bil taper, viser vi deg i denne testen.

I forhold til tallene fabrikken oppgir i sine brosjyrer, opplevde vi ned mot en halvering da vi testet i minus 11 grader.

På noen områder er imidlertid de elektriske bilene faktisk bedre enn bilene med forbrenningsmotor på vinterføre. Det gjelder for eksempel evnen til raskt å varme opp kupéen.

Det beste rekkevidde-tipset

Ståle Frydenlund er mangeårig elbil-entusiast og nå senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening. Han skjønner godt at nybakte elbil-eiere kan få et lite sjokk når den første kulda senker seg over landet:

- Batteriet i en elbil trives best i temperaturer rundt + 30 grader. En kald, norsk vinterdag er ikke optimal for å beholde en god rekkevidde. Klarer du 300 kilometer på sommerføre, opplever du kanskje 200 kilometer når de første kuldegradene melder seg, sier han.

START MED VARM BIL: - Det beste rådet for å bedre rekkevidden i kulde er å starte med varmt batteri og varm bil. Det kan ta opptil en halv times kjøring å oppnå god driftstemperatur på batteriet og dermed god energiflyt, sier Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening. Foto: Petter Haugneland
START MED VARM BIL: - Det beste rådet for å bedre rekkevidden i kulde er å starte med varmt batteri og varm bil. Det kan ta opptil en halv times kjøring å oppnå god driftstemperatur på batteriet og dermed god energiflyt, sier Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening. Foto: Petter Haugneland Vis mer

- Den viktigste årsaken til at rekkevidde blir kortere, er at den innvendige motstanden i batteriet øker og at det blir vanskeligere å få ut strømmen. I tillegg øker snø og slaps rullemotstanden til hjulene. Varmeapparatet og varmetråder sluker også strøm, sier Frydenlund.

I tabellen under kan du se hvilken rekkevidde vi målte på bilene på vinterstid, kontra hva som er oppgitt fra produsenten etter WLTP-målemetoden:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer