Det vanker ros til Hyundai, Renault og Kia i tyske Auto Bilds ferske test av elbiler på vinterlige forhold.
Og til tross for lengst rekkevidde, får Årets Bil i Norge 2018 - Opel Ampera-e - sammen med Volkswagen og Smart ris for faktisk rekkevidde målt mot oppgitt rekkevidde.

Den svenske elbilen er som tatt ut av fremtiden
Teslas elbiler, som i realtiteten stiller i en egen prisklasse, blir ikke omtalt i den tyske testen. Merkeligere er det da at verken Nissan Leaf eller BMW i3 er med.
Nissan presenterte forøvrig akkurat prisen på den nye generasjonen Leaf. Den er mye billigere enn konkurrentene.
Yter kun 49 prosent av rekkevidden
Som kjent er det dessverre et relativt stort sprik mellom oppgitt forbruk på biler (NEDC) og bilenes faktiske forbruk. Dette gjelder også for elbiler, som for diesel- og bensindrevne biler.
Derfor erstattes denne test-syklusen av WLTP, som skal gi de fleste bilene 10-25 prosent høyere verdier.
Kjørestil og -forhold, temperatur og bruk av elektriske duppeditter i bilen kan også påvirke rekkevidden i stor grad. Og kulde er kanskje den aller største trusselen, som kan framprovosere rekkeviddeangst hos elbilistene.
Auto Bilds test viser at dette spriket på noen biler er ekstremt, i alle fall på vinterføre.
Verst ut kommer Volkswagen e-Up. Den når bare 49 prosent (79 km) av den oppgitte NEDC-rekkevidden (160km).

Disse gatelyktene har du neppe sett maken til
Opel og Smart like bak
Ikke mye bedre går det for Smart Fortwo Electric Drive. Smart fikk nylig gjennomgå for sine tvilsomme kjøreegenskaper da Dinside testet elbilen, men nå får den også minus for kort rekkevidde i den tyske testen.
Smart Fortwo er nest dårligst totalt, både i testet rekkevidde (84 km) og i denne, delt på NEDC-tallene (53 %).
Opel Ampera-e er som kjent elbilen i klassen med lengst rekkevidde. Den kjører også lengst i Auto Bilds test (273 km), men bare 29 kilometer lenger enn Renault Zoe (244 km). Det er ikke mye med tanke på at forskjellen mellom bilenes batteristørrelse er betraktelig (60 kWh vs. 41 kWh).
Delt på oppgitt rekkevidde havner derfor Ampera-e på delt nest sisteplass, med 53 prosent.
Ampera-e har, til tross for best rekkevidde i testen og tittelen Årets Bil 2018, slitt den siste tiden. Les mer her om hvorfor de har problemer i Norge.
Bilmodell | Rekkevidde (test) | Batteri | Forbruk | Test/Batt |
Volkswagen e-Up | 79 km | 18,7 kWh | 23,7 kWh/100 km | 4,22 km/kWh |
Smart Fortwo Electric | 84 km | 17,6 kWh | 21,0 kWh/100 km | 4,77 km/kWh |
Nissan e-NV200 Evalia | 101 km | 24,0 kWh | 23,8 kWh/100 km | 4,20 km/kWh |
Kia Soul EV | 167 km | 30,0 kWh | 18,0 kWh/100 km | 5,56 km/kWh |
Hyundai Ioniq Elecric | 192 km | 28,0 kWh | 14,6 kWh/100 km | 6,85 km/kWh |
Volkswagen e-Golf | 208 km | 35,8 kWh | 17,2 kWh/100 km | 5,81 km/kWh |
Renault Zoe | 244 km | 41,0 kWh | 16,8 kWh/100 km | 5,95 km/kWh |
Opel Ampera-e | 273 km | 60,0 kWh | 22,0 kWh/100 km | 4,55 km/kWh |
Tabellen over viser at Volkswagen e-Up er den elbilen som bokstavelig talt kommer til kort i rekkevidde på vinterføre og at Opel Ampera-e er klart best. Samtidig er begge bilene i nedre sjiktet når det kommer til forbruk og rekkevidde delt på (i forhold til), batterikraft.

Endelig bedre rekke-vidde på e-Golf
VW både best og verst
Det er Hyundai- og Volkswagen-biler som kommer best ut i faktisk kjørelengde, målt mot oppgitt rekkevidde på vinteren. Elbilvariantene av Ioniq og Golf når 69 prosent av oppgitt rekkevidde. Med det havner det tyske konsernet faktisk både først og sist av testbilene.
Hyundai Ioniq Electric når 192 av lovte 280 kilometer. Volkswagen e-Golf 208 av lovte 300 kilometer.
Elbilvarianten av Hyundai Ioniq har også det laveste strømforbruket - 14,6 kWh per 100 kilometer.
Bilmodell | Rekkevidde (Test) | Rekkevidde (NEDC) | Test/NEDC |
Opel Ampera-e | 273 km | 520 km | 53 % |
Renault Zoe | 244 km | 400 km | 61 % |
Volkswagen e-Golf | 208 km | 300 km | 69 % |
Hyundai Ioniq Electric | 192 km | 280 km | 69 % |
Kia Soul EV | 167 km | 250 km | 67 % |
Nissan e-NV200 | 101 km | 170 km | 59 % |
Smart ForFour Electric | 84 km | 160 km | 53 % |
Volkswagen e-Up | 79 km | 160 km | 49 % |
Auto Bilds rekkeviddetest ble gjort på en veistrekning på 143 kilometer, hvorav 43 kilometer var på motorvei i en hastighet oppimot 130 kilometer i timen. Temperaturen ute var fem grader celsius, mens innetemperaturen var satt til 21 grader i bilene.
