En norsk vinter med snø, is og kulde er utfordrende for elektriske biler. I sine skryte-brosjyrer sier ikke bilprodusentene mye om hva bilene duger til under slike forhold.
Derfor tok vi med oss BMW i3, Hyundai Kona Electric, Jaguar i-Pace, Kia e-Niro, Nissan Leaf og Tesla Model S til Ivalo i Finland, noen mil nord for Polarsirkelen for å teste. Målet var blant annet å se hvor mye rekkevidde bilene tapte i kulda.
Populære elbiler som for eksempel Tesla Model 3 og Audi e-tron mangler her, siden de ikke var tilgjengelige på slutten av forrige vintersesong (da testen ble foretatt). Derfor blir ikke dette en kåring av beste rekkevidde og mest effektive vinterelbil på markedet denne vinteren. Det kommer dessuten enda flere elbiler fra 2020.
Ut i fra erfaringene med storebror Model S, har vi tro på at også Model 3 kan gjøre det bra. Når det gjelder Audi e-tron, har den relativt kort rekkevidde. Den er i utgangspunktet en stor og tung SUV med firehjulstrekk, som normalt vil ha et ganske høyt forbruk. Dette gjelder bensin og på samme måte med strøm.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger