Tre viktige vintertips

Så lett redder du jula

Problemer med bilen etter en dag på ski, er det siste du ønsker deg i jula. Tre enkle tips redder julefreden.

GJØR DET SELV: - Det er to-tre ting som topper nødstopp-statistikken vår og som gjør at vi må ut å hjelpe. Dette er ting du enkelt kan forebygge selv, sier Petter Schøyen i NAF. FOto: Rune Korsvoll
GJØR DET SELV: - Det er to-tre ting som topper nødstopp-statistikken vår og som gjør at vi må ut å hjelpe. Dette er ting du enkelt kan forebygge selv, sier Petter Schøyen i NAF. FOto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er spådd godt med kuldegrader over det mest av landet i romjula. Det betyr også travle dager for bilbergerne som er på jobb. Det siste du og familien ønsker dere etter en lang dag i slalåmbakken eller en svett tur i skiløypene, er en bil som nekter å starte eller en nøkkel som er blitt borte. Resultatet kan bli å måtte stå i timevis å vente på hjelp.

Vi har tatt en titt på nødstopp-statistikken til NAF, og den viser at det ofte er enkle ting som skaper de største problemene for bilistene i juleferien.

Petter Schøyen, som har mange år bak seg som veipatruljesjåfør i NAF, nå leder SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området, har hjulpet mange tusen bilister med problemer langs veien.

Unngå marerittet

Han vet hva han prater om:

- Når bilen stopper langs veien eller nekter å starte etter en skitur på fjellet, oppleves det ofte som et mareritt. Det er uansett irriterende og betyr forsinkelser. I tillegg kan det oppstå trafikkfarlige situasjoner, spesielt nå på vinteren hvor det er mørkt og veiene er glatte. Det skal imidlertid ikke mye innsats til for å forebygge mange av de problemene som ofte går igjen i nødstopp-statistikken vår, sier Schøyen.

OGSÅ ELBILER: Også elbiler har et 12-volts "startbatteri" som må være i god form for at låsene skal fungere og det store batteriet go strøm til elmotoren. Foto: Rune Korsvoll
OGSÅ ELBILER: Også elbiler har et 12-volts "startbatteri" som må være i god form for at låsene skal fungere og det store batteriet go strøm til elmotoren. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Her er de tre beste rådene.

1. Minster nøkkelen

Utelåsing er noe som bilbergerne ofte blir tilkalt for å løse. Det er ikke alltid like lett. De kommer seg kanskje inn i bilen, men for å starte den trenger du en original, kodet nøkkel. Mister du bilnøkkelen, kan det ta tid å skaffe ny. Lang tid. En ny nøkkel må som regel kjøpes hos en forhandler av ditt bilmerke. I noen tilfeller har NAF opplevd at den må bestilles fra fabrikken. Derfor er det alltid lurt å ha med seg reservenøkkelen. Legg den ikke i hanskerommet, men på et annet sted der det er enkelt å få tak i den igjen.

2. Tom for strøm

Et startbatteri som fungerer greit i lavlandet, kan plutselig vise seg å være svært dårlig når det plutselig er 10-20 kuldegrader ute. «Flatt batteri» og startproblemer er en av de aller hyppigste årsakene til nødstopp. Det gjelder ikke bare bensin- og dieselbiler. Det er mange som ikke vet at også elektriske biler har et lite 12-volts startbatteri som må være i god form for å få i gang alle systemene i bilen. Det inkluderer flyten av strøm fra det store batteriet til elmotoren. På noen biler fungerer heller ikke dørlåsene dersom startbatteriet er tomt for strøm.

SLIPPER Å VENTE PÅ HJELP: - Tar du med et lite reservehjul, en jekk og noe å skru med, kan du hjelpe deg selv og komme raskt videre, etter en punktering sier Petter Schøyen. Foto: Rune Korsvoll
SLIPPER Å VENTE PÅ HJELP: - Tar du med et lite reservehjul, en jekk og noe å skru med, kan du hjelpe deg selv og komme raskt videre, etter en punktering sier Petter Schøyen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Er du usikker på tilstanden til batteriet i bilen din, må du gi det en god opplading med en hjemmelader før juleferien starter. Et verksted eller en NAF-stasjon kan også hjelpe deg å sjekke tilstanden til batteriet, om det holder med lading eller om du trenger et nytt.

3. Mange punkterer

Punktering er en annen vanlig årsak til at NAF og de andre bilbergerne må rykke ut for å hjelpe bilister i nød. Moderne biler levers ofte uten reservehjul, stadig flere uten jekk. Det eneste du finner i bagasjerommet er ei flaske med lappeskum og en kompressor. I mange tilfeller klarer ikke skummet å tette hullet, spesielt ikke når det er kaldt ute. I tillegg får «moderne» dekk med lav profil ofte større hull eller flenger.

Resultatet er at du må ringe etter hjelp. Bilen må ofte fraktes til nærmeste verksted for å få et nytt dekk. Dette kan ta flere timer, kanskje et døgn, dersom det skjer på en av de røde dagene i jula. Ta med et reservehjul (et min-reservehjul som kan kjøpes til de fleste biler tar liten plass) jekk og nøkkel som passer til hjulboltene. Da kan dere hjelpe dere selv og kommer dere raskt videre.