I disse dager er det godt og kaldt vær i hele Sør-Norge. Mange vil oppleve at bilen nekter å starte. Du hører bare et «klikk» når du trykker på startknappen eller vrir om nøkkelen. I beste fall en starter som bare klarer å trekke motoren rundt et par ganger før det er stopp.
Ynkelig dårlig
Et batteri som ellers i året synes å være i god form, kan plutselig bli ynkelig dårlig når kvikksølvet faller ned mot minus 10 eller 20 grader på gradestokken.
Årsaken er rett og slett at kapasiteten på batteriet synker dramatisk i kulde. Samtidig blir motoren mye tyngre å dra rundt når den skal startes,
– Tenk på dette ”bildet”: I minus 20 grader krymper batteriet til ¼ størrelse, mens motoren blir fire ganger så stor og tung å dra rundt som vanlig. Å unngå startproblemer er egentlig ganske enkelt.
På nødstopp-toppen
Som leder av SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området har Petter Schøyen hjulpet bilister i nød i mer enn 30 år. Han forteller at startproblemer og flatt batteri er det som topper nødstopp-statistikken til NAF.
– Som du kan se av statistikken er problemer med batteri og lite strøm noe som går igjen. For å unngå problemer når kulda nå virkelig setter inn, er et friskt og godt batteri i bilen det aller viktigste du kan gjøre selv. Mange har my småkjøring fram og tilbake til butikken eller jobben i nærområdet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger