Flatt batteri

Så lett unngår du dette kuldesjokket

Når du setter deg inn i bilen og vrir på nøkkelen, hører du bare et klikk. Kulda har tatt knekken på batteriet og du har havnet toppen av nødstopp-statistikken.

KALDE DAGER: De neste dagene blir kalde i hele Sør-Norge. Et batteri som har fungert bra ellers i året, blir plutselig ynkelig dårlig og klarer ikke å starte bilen. Foto: Rune Korsvoll
KALDE DAGER: De neste dagene blir kalde i hele Sør-Norge. Et batteri som har fungert bra ellers i året, blir plutselig ynkelig dårlig og klarer ikke å starte bilen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I disse dager er det godt og kaldt vær i hele Sør-Norge. Mange vil oppleve at bilen nekter å starte. Du hører bare et «klikk» når du trykker på startknappen eller vrir om nøkkelen. I beste fall en starter som bare klarer å trekke motoren rundt et par ganger før det er stopp.

Ynkelig dårlig

KLIKK: Det sier bate klikk når du forsøker å starte. Batteriet som har vært bra gjennom hele året, er plutselig ynkelig dårlig når kuldegradene slår til. Foto: Markus Pentikainen
KLIKK: Det sier bate klikk når du forsøker å starte. Batteriet som har vært bra gjennom hele året, er plutselig ynkelig dårlig når kuldegradene slår til. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Et batteri som ellers i året synes å være i god form, kan plutselig bli ynkelig dårlig når kvikksølvet faller ned mot minus 10 eller 20 grader på gradestokken.

Årsaken er rett og slett at kapasiteten på batteriet synker dramatisk i kulde. Samtidig blir motoren mye tyngre å dra rundt når den skal startes,

– Tenk på dette ”bildet”: I minus 20 grader krymper batteriet til ¼ størrelse, mens motoren blir fire ganger så stor og tung å dra rundt som vanlig. Å unngå startproblemer er egentlig ganske enkelt.

På nødstopp-toppen

Som leder av SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området har Petter Schøyen hjulpet bilister i nød i mer enn 30 år. Han forteller at startproblemer og flatt batteri er det som topper nødstopp-statistikken til NAF.

STJELER STRØLM: - Mange korte turer i vinterkulda stjeler med strøm enn dynamoen klarer å lade. En kald morgen er det plutselig ikke nok igjen til å starte bilen, fastslår NAFs Petter Schøyen. Foto: Rune Korsvoll
STJELER STRØLM: - Mange korte turer i vinterkulda stjeler med strøm enn dynamoen klarer å lade. En kald morgen er det plutselig ikke nok igjen til å starte bilen, fastslår NAFs Petter Schøyen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

– Som du kan se av statistikken er problemer med batteri og lite strøm noe som går igjen. For å unngå problemer når kulda nå virkelig setter inn, er et friskt og godt batteri i bilen det aller viktigste du kan gjøre selv. Mange har my småkjøring fram og tilbake til butikken eller jobben i nærområdet.

I tillegg setter de fleste på varmen i setene, varmetrådene i bakruten og speilene og så videre, forteller Schøyen, og legger til:

Korte turer stjeler strøm

– Bilen bruker mer strøm enn dynamoen klarer å putte tilbake på batteriet i løpet av en kort kjøretur. Mitt beste råd: Ta en tur innom et verksted eller en NAF-stasjon og få sjekket batteriet. Kanskje bør du kjøpe nytt, men ofte holder det med å gi det en god opplading med en hjemmelader. Da har du enkelt fjernet den vanligste årsakene i nødstopp-statistikken vår.

NOEN HUNDRELAPPER: For noen hundrelapper kjøper du en hjemmelader. Den er enkel å bruke og fyller ekstra strøm tilbake på batteriet. Foto: Rune Korsvoll
NOEN HUNDRELAPPER: For noen hundrelapper kjøper du en hjemmelader. Den er enkel å bruke og fyller ekstra strøm tilbake på batteriet. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Hjemmelader hjelper

En god hjemmelader koster bare noen hundrelapper i en rekvisitabutikk. Er du i stand til å åpne panseret på bilen, klarer du også å kople til en slik lader for å gi batteriet påfyll av strøm. Finner du ikke batteriet, så sjekk instruksjonsboken. Noen bilmodeller har startbatteriet plassert under gulvet i bagasjerommet.

Tørk samtidig skitten av batteriet, så slipper du at strømmen «kryper» ut mellom batteripolene mens bilen står stille. Vaselin på batteripolene er et smart tips for å unngå irr og dårlig kontakt mellom batteriklemmer og poler.

FEM VANLIGSTE ÅRSAKER TIL NØDSTOPP

1.Får ikke start19 %
2.Motorstopp17 %
3.Flatt batteri16 %
4.Fastkjørt i snø6 %
5.Punktering6 %

Basert på NAFs nødstopp-statistikk i vintermånedene

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer