I disse dager er det godt og kaldt vær i hele Sør-Norge. Mange vil oppleve at bilen nekter å starte. Du hører bare et «klikk» når du trykker på startknappen eller vrir om nøkkelen. I beste fall en starter som bare klarer å trekke motoren rundt et par ganger før det er stopp.
Ynkelig dårlig

Et batteri som ellers i året synes å være i god form, kan plutselig bli ynkelig dårlig når kvikksølvet faller ned mot minus 10 eller 20 grader på gradestokken.
Årsaken er rett og slett at kapasiteten på batteriet synker dramatisk i kulde. Samtidig blir motoren mye tyngre å dra rundt når den skal startes,

Kuldevarsel: Bilene med best varmeapparat
– Tenk på dette ”bildet”: I minus 20 grader krymper batteriet til ¼ størrelse, mens motoren blir fire ganger så stor og tung å dra rundt som vanlig. Å unngå startproblemer er egentlig ganske enkelt.
På nødstopp-toppen
Som leder av SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området har Petter Schøyen hjulpet bilister i nød i mer enn 30 år. Han forteller at startproblemer og flatt batteri er det som topper nødstopp-statistikken til NAF.

– Som du kan se av statistikken er problemer med batteri og lite strøm noe som går igjen. For å unngå problemer når kulda nå virkelig setter inn, er et friskt og godt batteri i bilen det aller viktigste du kan gjøre selv. Mange har my småkjøring fram og tilbake til butikken eller jobben i nærområdet.

Slik får du lang rekkevidde i kulda
I tillegg setter de fleste på varmen i setene, varmetrådene i bakruten og speilene og så videre, forteller Schøyen, og legger til:
Korte turer stjeler strøm
– Bilen bruker mer strøm enn dynamoen klarer å putte tilbake på batteriet i løpet av en kort kjøretur. Mitt beste råd: Ta en tur innom et verksted eller en NAF-stasjon og få sjekket batteriet. Kanskje bør du kjøpe nytt, men ofte holder det med å gi det en god opplading med en hjemmelader. Da har du enkelt fjernet den vanligste årsakene i nødstopp-statistikken vår.

Hjemmelader hjelper
En god hjemmelader koster bare noen hundrelapper i en rekvisitabutikk. Er du i stand til å åpne panseret på bilen, klarer du også å kople til en slik lader for å gi batteriet påfyll av strøm. Finner du ikke batteriet, så sjekk instruksjonsboken. Noen bilmodeller har startbatteriet plassert under gulvet i bagasjerommet.

Slik fjerner du dugg i bilen
Tørk samtidig skitten av batteriet, så slipper du at strømmen «kryper» ut mellom batteripolene mens bilen står stille. Vaselin på batteripolene er et smart tips for å unngå irr og dårlig kontakt mellom batteriklemmer og poler.
FEM VANLIGSTE ÅRSAKER TIL NØDSTOPP
1. | Får ikke start | 19 % |
2. | Motorstopp | 17 % |
3. | Flatt batteri | 16 % |
4. | Fastkjørt i snø | 6 % |
5. | Punktering | 6 % |
Basert på NAFs nødstopp-statistikk i vintermånedene