LEXUS LS 500h

Så luksuriøs at vanlig bilkjøring blir slitsomt etter denne testen

Skikkelig omotenashi. Joda, du leste riktig. «Omotenashi» betyr japansk gjestfrihet. Vi fikk låne Lexus sin nye LS 500h for å finne ut om luksusbilen holder hva den lover.

LUKSURIØS LEXUS: LS 500h er en bil for direktører og kongelige. Punktum. Foto: Jamieson Pothecary
LUKSURIØS LEXUS: LS 500h er en bil for direktører og kongelige. Punktum. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Av og til havner man et sted, der man ikke helt vet hvor man skal gjøre av seg.

På den ene siden har vi kjørt Volkswagens boble - en bil som nå forsvinner for godt. På den andre siden har vi vært på Michelin-restauranter, hvor vi ikke engang har fått lov til å åpne døren til toalettet selv. En ansatt åpnet den for oss, passet på at luftkvaliteten var bra nok og at porselenet ikke hadde fartsstriper før vi fikk lov til å gå inn.

Da vi var ferdig med dagens offer, stod de klare med håndkleet og spurte «anything else Sir requires?», før vi fikk gå videre. En rimelig ubehagelig og surrealistisk seanse for de aller fleste, mens for noen få er det kanskje et servicenivå som er forventet.

Skal oppleves fra baksetet

Vi starter selvsagt med feil innstilling. Vi prøver å åpne bagasjerommet for å legge inn fotosekken.

- Nei, bare vift foten under, så åpner den seg selv!

Så finner vi fram nøkkelen ... Ah, vent litt! «Keyless go», selvsagt. Urutinert. Til og med Ford Kuga tilbyr slikt.

Så hever hele bilen seg når vi åpner førerdøren. Den sier noe slikt som «velkommen inn».

– Nei, nei, her skal bilen oppleves baki!

Konfidensielt

Det er Rune Brath i Toyota Norge som hele tiden korrigerer oss.

Vi burde skjønte det. For i dag har det ikke vært noen vanlig pressebil-henting for oss. Toyota er så stolt av sitt nye Lexus-flaggskip, at vi fikk en tre kvarters Power Point-presentasjon og en informasjonspakke, med «Konfidensielt» stemplet på toppen, og som ble nøye gjennomgått før vi fikk bilnøkkelen.

Deretter ble vi eskortert ut til parkeringsplassen for å fortsette demonstrasjonen av bilen.

Her skal man rett og slett ikke hente menyen i baren selv. Rettene skal introduseres personlig, med full omvisning av kjøkkenet, før maten kan nytes.

Doktorgrad i stoffbretting

Vi setter oss på riktig plass i bilen - bakerst.

Lexus LS 500h oser av kvalitet. Vi sklir ned i «Takumi»-skinnsetene, som er så myke at vi er redd jeansbuksene skal lage riper. Kuene som måtte ofre livet sitt for dette har nok hatt et kort, men meget godt liv.

Fokuset på unike interiørdetaljer har vi ikke sett maken til i denne klassen.

Testbilen har «Emotional»-utstyrspakken. Dørtrekkene er trukket med et origami-inspirert mønster. Vi har ikke mestret å lage papirfly engang. Her snakker vi doktorgrad i stoffbretting.

Panelene rundt dørhåndtakene har utskåret glass, inspirert av japanske Kiriko, glasskunstverk som kan spores tilbake til 1600-tallet. Magnesium-striper og skjult LED-belysning fremhever detaljene og skaper en meget spesiell og rolig stemning.

Vi stiller setet i «Full stretch relaxation»-modus. Passasjersetet foran brettes helt fremover, og setet vårt - med 22-veis justering - beveger seg mot liggende stilling. Så kjøres massasjeprogrammet i full gang - noe som faktisk gir menig.

Hadde vi eid en Lexus LS 500h, ville vi tatt alle lunsjpausene våre her.

Live-konsert

Bilen er utstyrt med et Mark Levinson-lydanlegg, med 24 høyttalere. Makan til lydbilde har i hvert fall ikke vi opplevd før. Det ble noen timer ekstra inni bilen - ettersom vi opplevde gamle spillelister som helt nye, og måtte høre alt om igjen.

Inneklimaet styres av «Klima Conceirge». 15 soner styrer alt fra sete-varmere til rattvarme, i tillegg til luft. Her trenger du ikke å tenke i det hele tatt.

Still inn temperatur - ferdig!

Bilen føler om du trenger varme eller kjøling, og gjør jobben for deg deretter.

Musikkekspertens dom

Vi fikk Dinsides lydekspert, Tore Neset, til å teste musikkanlegget i Lexus LS 500h:

- En bil er ikke noe ideelt sted å lytte til musikk. Uansett hvor bra anlegget måtte være, må man forholde seg til en rekke begrensninger: Rommet er lite og høyttalere må monteres i chassis, der det er vanskelig å få til god demping av resonanser.

- Men når det er sagt, er dette Mark Levinson-anlegget noe av det bedre jeg har hørt. Lyden er varm og presis, og bassen er godt avstemt. Samtidig ligger lydbildet langt fra den presisjonen du får med et godt stueanlegg. Særlig merkes dette i bassen. I Lexus-kabinen er bassen absolutt til stede, men det er ikke mulig å skille ut nyansene i det nedre frekvensområdet. Heller ikke får du den stramheten du kan få med en god hi-fi-høyttaler. Selv små og beskjedne stuehøyttalere låter bedre enn dette, gitt at forsterkeren er bra nok.

- Men lyden er klar hele veien, og du kan spille mer enn høyt nok. Kombinert med at bilen er svært stillegående på veien fungerer det veldig bra. Folk som er vant til middels bilstereo vil nok gå på ryggen av fryd, men som sagt kommer det ikke opp mot lydopplevelser du kan ha med utstyr i høy klasse på hjemmebane.

- Pluss må gis for at du kan spille fra mange kilder. De som liker å ha filene sine lagret lokalt kan spille av fra harddisk, via DLNA og USB-minne. Du kan spille av fra minnekort (SD) og selvsagt fra Spotify og alle andre lydkilder på mobil via Bluetooth. Det som mangler er Spotify Connect, noe som ville gitt en mer stabil forbindelse enn Bluetooth, med potensial for enda bedre lyd. Det er mulig å spille CD også, men her klarte vi ikke å høre nevneverdig lydforbedring, i forhold til Spotify med Extreme Quality-innstillingen (320 kbps) via Bluetooth.

- Anlegget gir en rekke muligheter til å justere lyden. Det første vi gjorde var å skru av dynamisk lydbegrensning. Deretter satte vi bass og diskant i nøytral stilling. Etter hvert følte vi behov for å justere bassen litt ned, da den ble for framtredende. Du kan også optimalisere lydbildet for ulike sitteposisjoner, for eksempel høyre baksete. Vi følte at vi levde bedre med midtstilling her også, slik at både fører og passasjerer fikk med seg hele lydbildet.

- Muligheten til å plassere instrument og stemmer forsvinner som oftest i en bil, og presist stereobilde får du ikke. Det hjelper ikke med ulike surround-innstillinger. Slikt blir uansett kunstig moro. Vi hadde kanskje ønsket oss en mer nøytral og «stueaktig» lyd, men vi skjønner hvor Mark Levinson og Lexus vil med dette anlegget.

- Ved kjøring låter det utvilsomt imponerende, og som kilde til musikkunderholdning på veien er det trolig vanskelig å overgå dette.

EKSPERT: Dinsides Tore Neset har anmeldt lydopplevelsen i Lexus LS 500h. Foto: Jamieson Pothecary
EKSPERT: Dinsides Tore Neset har anmeldt lydopplevelsen i Lexus LS 500h. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Flygende teppe

På tide å komme oss ned på jorden igjen. Vi setter oss bak rattet, for å finne ut av hvordan sjåføren vil ha det på jobb. Svaret er enkelt: Slett ikke verst.

Tross en lengde på over fem meter og en vekt på 2,2 tonn er LS 500h meget lettkjørt. Og her mener vi, kjørt, på en måte en sjåfør skal kjøre - silkemykt.

En ti-trinns automatkasse sørger for at start og stopp er nesten ikke til å kjenne på kroppen. Vekslingen mellom helelektrisk- og bensinmotor/elektrisk-kjøring er sømløst og kun avslørt av motorlyden fra enn 3,5 liters V6, under panseret.

Kjører du som den «vanlige mannen i gata», blir du nok likevel skuffet, for noen stor kjøreopplevelse er det ikke, selv ikke i «Sport+»-modus.

Men det er heller ikke meningen. Det har ikke mye å si om sjåføren har lite krutt å leke med, når det er trangt mellom styremøtene.

Null til 100 går unna på 5,5 sekunder, mens 359 hestekrefter sørger for at direktøren aldri mister flyet. Med permanent firehjulsdrift er vinterforhold heller ingen hindring.

Klasses beste?

Lexus LS 500h konkurrerer direkte mot Mercedes S-Klasse, BMW 7-serie og Audi A8.

Uten å ta frem måleinstrumentene og teste direkte mot hverandre er det umulig å si hvilken er best på hva, med unntak av innvendig plass, der Lexus er klasseledende. Lexus vinner også på individualitet. Du få noe helt utenom den tyske normen, som mange opplever som for mye business og veldig sterilt.

Testresultat

Lexus LS 500h

«Vanlig bilkjøring blir fra nå av en slitsom oppgave»

Vi sier ikke at LS 500h er feilfri. Infotainment-menysystemet er fiklete, og touchpad-navigeringen tar tid å vende seg til. Hvit «outline» på stedsnavn i kartsystemet er en typografisk bommert, som gjorde teksten vanskelig å lese - spesielt i nattmodus.

430 liter bagasjerom er lite og utformingen er upraktisk. Direktører frakter tydeligvis ikke rollups på møter, og vi tror ikke en skiboks ville kledd LS500h - eller omvendt - spesielt godt.

Hjemmetjeneste

Lexusen tar godt vare på oss og familien. Den satt barnevakt for oss (barna satt i bilen utenfor huset, og så film på blu-ray). Ryggen til kona er endelig på plass igjen, etter utallige runder med massasje. Og autobremsen sparte en fotgjenger for et brukket bein, og oss fra å miste førerkortet.

Så er det nedturen: Vanlig bilkjøring blir fra nå av en slitsom oppgave. Vi vil ha tilbake conciergen igjen. Hvor er det nærmeste Michelin-restaurant-toalettet vi kan låne?

Og så var det prisen da. Den starter på rundt 1,1 millioner kroner i den «enkleste» Comfort-utgaven.

Direktørens dom

Lexus LS 500h er en bil for direktører. Vi lånte den bort til vår egen sjef i Aller Media, direktør Dag Sørsdal, i 24 timer.

Sørdal er en ekte bilentusiast og kjører til daglig en Mercedes-AMG GLA45. Har har eid flere råtasser, inkludert en av våre favoritter, BMW M3. Vi bare måtte finne ut hva direktøren synes om Lexus sitt flaggskip.

- Førsteinntrykk?

- Bilen har en fantastisk komfort. Du får virkelig en flygende teppe-følelse. I forhold til alt utstyr som finnes i bilen er det virkelig «overload». Jeg hadde måttet lånt bilen én hel uke for å finne ut av alt. Den er tydelig skapt med tanken på de som sitter baki.

- Kjøreopplevelse?

- Jeg tenker LS 500h er satt opp mer for kundene i USA enn i Tyskland. De tyske konkurrentene har langt tøffere kjøreegenskaper. Kjører du i alt annet enn «Sport+»-instilling blir det bare laken. Skyvet er kjapt, men ikke fenomenalt. Det farlige med denne bilen er at det er så komfortabelt, at det er fare for å sovne bak rattet. Bilen er også ekstremt stille i forhold til det jeg er vant med.

- Funksjonalitet?

- Jeg slet litt i starten med å skjønne hvordan jeg skulle sette den i «drive». Mulig det var fordi jeg satte meg rett i bilen, etter en lang rekke med møter. Men uansett, det virket ikke helt intuitivt. Håndbrekket ble jeg heller ikke helt klok på, om det var av eller på da bilen sto i «park».

- Interiøret?

- Jeg fikk litt syttitalls-følelse. Men jeg ser de har brukt enormt mye energi på å få det til. Magnesium-stripene på dashboardet var litt forstyrrende på natta. Interiøret er ordentlig originalt og utenom det vanlige. Selv hadde jeg nok valgt en annen farge kombinasjon.

- Oppsummert?

- Spennende og annerledes, men ikke perfekt på alle områder. Bør uansett oppleves.

DIREKTØR: Administrerende direktør i Aller Media, Dag Sørsdal, testet Lexus LS 500h i 24 timer. Foto: Jamieson Pothecary
DIREKTØR: Administrerende direktør i Aller Media, Dag Sørsdal, testet Lexus LS 500h i 24 timer. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer