En av tre vil kjøpe elbil som sin neste bil, men fortsatt sitter like mange på gjerdet.
– Andelen som er sikre på at de vil ha elbil som neste bil har økt på to år, men tallene viser at vi langt fra er i mål med elbilpolitikken. Det er for tidlig å fjerne elbilfordelene nå om man skal nå målet om bare nye nullutslippsbiler i 2025, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Tabellene nedenfor viser i hvor stor grad de spurte sier seg enig i påstanden: «Jeg vil at min neste bil skal være en elbil».
Ulikheter på tvers av befolkningsgrupper
Den første tabellen viser hvordan fordelingen av svarene har utviklet seg i løpet av to år. Den følgende viser hvordan svarene fordeler seg avhengig av hva slags bil de spurte har i dag, mens tabell nummer tre og fire viser fordelingen henholdsvis ut fra om de spurte bor i byen eller på landet, og etter aldersgruppe, til slutt.
«Jeg vil at min neste bil skal være en elbil»
2019 | 2017 | |
Svært enig | 13 % | 9 % |
Enig | 22 % | 19 % |
Verken eller | 29 % | 29 % |
Uenig | 15 % | 19 % |
Svært uenig | 12 % | 12 % |
Vet ikke | 9 % | 11 % |
Betydelig flere mener at deres neste bil blir en elbil nå enn for to år siden. Det viser NAF sitt Trafikantbarometer, som måler folks handlinger og holdninger i trafikken.
35 prosent svarer at deres neste bil vil være en elbil, altså de som har svart «enig» eller «svært enig». Dette er en økning fra 28 prosent for to år siden. Samtidig avdekker undersøkelsen at nesten 40 prosent er usikre («verken eller» + «vet ikke»), omtrent like mange som i 2017.
- Med så mange usikre forbrukere, må forutsigbarheten rundt avgiftsfordelene opprettholdes, mener Sødal.
Bileierskap (2019)
Bensin/Diesel | Elbil / Hydrogen | Hybrid / Ladbar hybrid | Har ikke bil | |
Svært enig | 10 % | 34 % | 14 % | 13 % |
Enig | 20 % | 32 % | 35 % | 22 % |
Verken eller | 30 % | 20 % | 25 % | 29 % |
Uenig | 16 % | 5 % | 16 % | 11 % |
Svært uenig | 14 % | 4 % | 5 % | 6 % |
Vet ikke | 8 % | 4 % | 4 % | 19 % |
By/land (2019)
Storby | By | Land | |
Svært enig | 19 % | 11 % | 10 % |
Enig | 26 % | 18 % | 22 % |
Verken eller | 30 % | 32 % | 26 % |
Uenig | 11 % | 17 % | 16 % |
Svært uenig | 4 % | 11 % | 17 % |
Vet ikke | 11 % | 10 % | 8 % |
Alder (2019)
Under 30 | 30 - 44 | 45 – 59 | 60 + | |
Svært enig | 18 % | 16 % | 11 % | 8 % |
Enig | 28 % | 22 % | 21 % | 17 % |
Verken eller | 24 % | 28 % | 29 % | 34 % |
Uenig | 10 % | 16 % | 15 % | 17 % |
Svært uenig | 12 % | 11 % | 14 % | 11 % |
Vet ikke | 8 % | 7 % | 9 % | 13 % |
Elbilistene vil ikke tilbake
Elbilistene er de som er mest tilbøyelige til å kjøpe elbil også neste gang. To av tre elbilister er helt klare på at de skal fortsette å kjøpe elbil. Nesten ingen svarer avkreftende.

Bør du fortsatt sette deg på venteliste for ny elbil?
-De som har tatt spranget fra bensin- og dieselbil til elbil synes tydeligvis ikke at hverdagen med elbil er vanskelig. Og de har nok også merket at det er mange fordeler med elbil særlig når det gjelder drivstoffkostnader. Lader man stort sett hjemme, er strøm billig drivstoff, sier Sødal.
Det er særlig de yngre som er positive til å gå over til elbil. Her svarer nesten halvparten – 46 prosent – at de vil ha elbil neste gang.
Distriktene kommer etter
Det er ikke er så stor forskjell mellom storby-folk og folk som bor på landet. Faktisk er også de som bor på landet mer villige til å gå over til elbil enn de som bor i mindre byer.
- Nå svarer hver tredje person i distriktet at deres neste bil blir en elbil. Storbyområdene har ledet an i elbilutviklingen, men nå begynner elbiler å bli vanligere også i distriktene. Særlig i områder med mye bompenger er det mye å tjene på å ha en elbil. Og med større elbiler med god trekkraft og rekkevidde, vil etterspørselen øke over hele Norge, spår Nils Sødal i medlemsorganisasjonen NAF.
