Så mye billigere blir de mest populære hybridbilene

Drivstoffavgiftene fryses og avgiftene på hybridbilene får et betydelig kutt.

SUV PÅ STRØM: Mitsubishi Outlander PHEV er verdens første ladbare SUV med firehjulstrekk. Med et forbruk på 0,19 l/mil og et CO2-utslipp på 44 gram/km, er den et miljøvennlig alternativ som nå får avgiftslettelser. Foto: NEWSPRESS
SUV PÅ STRØM: Mitsubishi Outlander PHEV er verdens første ladbare SUV med firehjulstrekk. Med et forbruk på 0,19 l/mil og et CO2-utslipp på 44 gram/km, er den et miljøvennlig alternativ som nå får avgiftslettelser. Foto: NEWSPRESS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Venstre og KrF har kjempet for å unngå at forurensende biler blir billigere å kjøre. På dette punktet har de tapt, men til gjengjeld blir det billigere biodrivstoff, mer til kollektivtrafikk og jernbane.

Men ikke minst: Hybridbilene vil bli billigere!

En hybrid-nyhet som snart er rundt hjørnet - den ladbare VW Golf GTE - blir hele 12.360 kroner billigere.

- Den får en ny pris på 326.640 kroner, sier administrerende direktør Terje Male i Harald A. Møller AS, Norges største bilimportør.

Mindre utslipp

- Jeg er stolt over at vi har fått et budsjett som er det første hvor utslippene av CO2 vil gå ned, sier Venstre-leder Trine Skei Grande og viser til en utslippsreduksjon på 200 tonn CO2 og konkurransedyktig biodrivstoff.

- Jeg er også veldig glad for at «distriktenes elbil»- hybridbilene - blir billigere, fortsetter Skei Grande.

For det er nettopp hybridbilene som er den store vinneren når bilavgiftene endelig skal fastsettes. Ifølge statsbudsjettet for 2015 settes avgiftene ned med en bokført verdi på ni millioner kroner.

Hybridbiler får bortfall av laveste oppnåelige engangsavgift på 3.700 kroner.Det blir økt fratrekk i vektkomponenten i engangsavgiften til 26 prosent for plug-in hybrider (mot 15 prosent i dag).Ifølge bransjenettstedet Bilnytt.no, vil en normal plug-in hybrid få null-avgift.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer