"Alle" vet at det koster å være kar, ikke minst på bilfronten. Men de færreste av oss vet hvor mye det egentlig koster. Takket være leasingselskapet LeasePlan kan vi imidlertid i dag bringe deg et kvalifisert regnestykke som viser hvor voldsomt kostbare luksusbilene egentlig er.
Leaseplan har blant annet sett nærmere på en velutstyrt Mercedes-Benz GL 320 CDI til rundt 1,6 millioner kroner. Hva vil det koste å lease en slik bil i tre år når kjørelengden er 20.000 kilometer i året?
Svaret er: 30.000 kroner. Per måned.
Ikke for Ola og Kari
Vi snakker altså om rundt 1.000 kroner dagen. Eller 360.000 kroner per år. For å sette sistnevnte tall i perspektiv, kan vi nevne at 360.000 kroner er omtrent det du sitter igjen med etter skatt når du tjener drøye 500.000 kroner.
264.000 kr i verditap - per år

Leaseplans tall omfatter absolutt alle kostnader ved å lease bilen, inklusive service, drivstoff, årsavgift og så videre. Den uten sammenligning største posten er imidlertid verditapet. Leaseplan anslår at verditapet for en slik bil utgjør utrolige 22.000 kroner per måned, eller 264.000 kroner per år.
Et slikt horribelt tall åpner for mange artige regnestykker. For eksempel at verditapet utgjør omkring 723 kroner per dag. Eller rundt 30 kroner per time. Eller 50 øre per minutt. Eller rundt 13 kroner per kilometer. Eller 130 kroner per mil.
Halvert verdi etter tre år
Med et årlig verditap på rundt 264.000 kroner vil verditapet i løpet av den treårige leasingperioden komme opp i voldsomme 792.000 kroner. Restverdien etter tre år vil altså stå i 808.000 kroner - noe som betyr at bilens verdi rett og slett er halvert.
BMW X5
Leaseplan har også sett på en BMW X5 3.0d - med en god del ekstrautstyr - til omlag 1,2 millioner kroner. Denne vil koste 25.000 kroner per måned å lease, hvorav Leaseplan har beregnet at verditapet vil utgjøre rundt 16.000 kroner. Dermed snakker vi om et verditap på 576.000 kroner over tre år, noe som betyr at også denne bilens verdi nærmest halveres over en treårsperiode.
Finnes enda verre eksempler
- Det er ikke mulig å kjøre slike biler på en alminnelig lønnsinntekt. Det finnes også biler som koster langt mer enn de to vi nevner her. De to er vel egentlig ganske gunstige dersom du først skal ha noe i den prisklassen, sier Marius Paus, markedsdirektør i LeasePlan.
Les også: