Nå er det ikke slik at vi oppfordrer folk til å kjøre for fort i trafikken. Men med tanke på at nordmenn flest bremser ned før fotoboksene, før vi dundrer avgårde igjen etter å ha passert dem, er kanskje denne informasjonen viktig.

Dette kan være lovlig
Følger du fartsgrensa på speedometeret, skal du være helt trygg på at du ikke får bot. Utrykningspolitiet (UP) og fotobokser opererer nemlig med feilmarginer, når de måler farten på bilen din. Tradisjonelt viser også bilens speedometer feil. Det kan du se mer om til slutt i denne saken.
Ifølge denne artikkelen er det kanskje én og annen BMW-sjåfør som har godt av litt kunnskap om marginer i fartskontrollene?
Artikkelen du nå leser omhandler altså feilmarginene bilen din blir registrert med i fartskontroller. Her kan du også lese mer om trafikkovertredelsene du kan havne i fengsel for.
Politiets råkjører-marginer
UPs måling | Faktisk fart |
30 km/t | 33 km/t |
40 km/t | 43 km/t |
50 km/t | 53 km/t |
60 km/t | 63 km/t |
70 km/t | 73 km/t |
80 km/t | 83 km/t |
90 km/t | 93 km/t |
100 km/t | 103 km/t |
110 km/t | 113,3 km/t |
120 km/t | 123,6 km/t |
130 km/t | 133,9 km/t |
140 km/t | 144,2 km/t |
150 km/t | 154,5 km/t |
160 km/t | 164,8 km/t |
170 km/t | 175,1 km/t |
180 km/t | 185,4 km/t |
190 km/t | 195,7 km/t |
200 km/t | 206 km/t |
Margin på «tre»
UP har flere måter å stoppe fartssyndere på. Automatiske trafikkontroller og gjennomsnittsmålinger gjøres med fotobokser (ATK).
Det hender også som kjent at UP lurer i veikanten med laser, eller at de til og med følger etter råkjørere etter tips.
For tradisjonelle ATK'er med én fotoboks og for UPs laserkontroller er marginene de samme:
Tre kilometer i timen for hastigheter opp til 100 km/t, og tre prosent margin for hastigheter over 100 km/t.
Det vil si at om din faktiske fart er 50 kilometer i timen, vil fotoboks eller laseren måle 47 km/t. Kjører du i 100 km/t, måles det 97 km/t.
Er farta 150 km/t vil imidlertid marginen bli enda større. Da vil kontrollen vise 145,5 km/t.

Gjennomsnittsmålinger
Ifølge UP vil alle målinger av fart, vises i førers favør. Disse marginene vil være noe annerledes ved gjennomsnittsmålinger av fart, foretatt av fotobokser.
Avstanden mellom disse boksene blir målt opp av Statens Vegvesens registreringsbil. Denne målestrekningen blir fratrukket en kalkulert lengde, for å kompensere for eventuelt kjøring i alle innersvingene på veien.
Dermed blir også strekningslengden kortere enn den faktiske lengden, og dermed i fordel bilføreren.
I tillegg trekkes det fra tolv meter ved hver fotoboks, for eventuell variasjon av kjøretøyets plassering i bildet.

Ikke stol på denne
Laser-gjennomsnitt
For gjennomsnittsmålinger foretatt med laser gis bilene minimum 20 meters margin. Stasjonær gjennomsnittsmåling får ti meters margin, i fordel føreren.
Men det er som nevnt én viktig faktor til, som spiller inn for om du kjører for fort eller ei. Nemlig feilmarginen på speedometet.
Vanligvis viser speedometeret hele fem til sju prosent for mye - ikke ti prosent, som mange tror. Dinsides uoffisielle tester, i forbindelse med prøvekjøring, underbygger dette.
Denne feilmarginen kan blant annet ha med størrelsen på dekkene å gjøre.
Deler av saken har vært publisert på Dinside tidligere. Sist oppdatert 19. september 2020.