Norge er det nest dyreste landet, når det kommer til kjøring på rødt lys. I Norge koster det bare to britiske pund mindre enn i Hellas å bryte denne trafikkregelen, viser statistikk Dinside har fått fra britiske Go Compare.
I Norge koster det 620 pund (6.800 kroner), om du kjører på rødt lys. Den satsen har vært gjeldende siden den ble skrudd opp i 2018.
I egen klasse
Sammen med grekerne (622 pund) har vi de suverent høyeste foreleggene for kjøring mot rødt - blant OECD-landene i verden. Dermed befester vi oss som et av de strengeste landene i verden, når det kommer til sanksjoner mot å tøye trafikkreglene.

Her er trafikk-blemmene som gir fengselsstraff
OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) er organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling, hvor 36 industriland er medlemmer.
Et rødlysforelegg i Norge er langt over dobbelt så høyt som i Sverige (251 pund), som er nest dyrest i Norden, og tre og en halv gang så høyt som i Danmark. Våre satser er dessuten over ti ganger så høye som i Finland (£58 pund).
Høyeste forelegg
# | Land | Forelegg |
1. | Hellas | £622 |
2. | Norge | £620 |
3. | Israel | £319 |
4. | Slovenia | £267 |
5. | Sverige | £251 |
6. | Nederland | £205 |
7. | Sveits | £198 |
8. | Australia | £195 |
9. | Danmark | £182 |
10. | Estland | £178 |
13. | Island | £160 |
28. | Finland | £58 |

Prøver ut nye regler for lyssignal
Alt er relativt
Men som mange liker å påpeke - riktig nok - så må man også se på omstendighetene. Norge har også en av de høyeste inntektene blant disse landene, dermed er den gjennomsnittlige nordmann bedre rustet til å betale det høye forelegget.
I Hellas - som også har det høyeste forelegget, satt opp mot inntekt - må gjennomsnitts-grekeren betale hele 48,45 prosent av sin månedlige inntekt for å kjøre på rødt lys. Det tilsvarer ti og en halv dags arbeid i Hellas.

Du kan slippe bot for å kjøre på gult
En gjennomsnittlig nordmann har betalt sitt forelegg etter tre og en kvart arbeidsdag - altså 15 prosent av månedslønna - viser statistikken. Det er nok til en femteplass på OECD-statistikken og til å være i særklasse mest i Norden, hvor svenskene kun bruker 1,91 dager på å betale forelegget.
Finnene, derimot, bruker mindre enn en halv dag på å gjøre opp for å ha kjørt på rødt lyssignal. Det tilsvarer 1,89 prosent av en gjennomsnittlig finsk månedslønn og er minst blant alle OECD-landene.
Relativ bot - ut fra inntekt
# | Land | Del av lønn | Dager |
1. | Hellas | 48,45 % | 10,51 |
2. | Ungarn | 17,48 % | 3,79 |
3. | Estland | 15,88 % | 3,45 |
4. | Slovenia | 15,19 % | 3,30 |
5. | Norge | 15,00 % | 3,25 |
6. | Slovakia | 13,64 % | 2,96 |
7. | Israel | 11,82 % | 2,56 |
8. | Sverige | 8,81 % | 1,91 |
9. | Spania | 8,55 % | 1,85 |
10. | Tsjekkia | 8,34 % | 1,81 |
14. | Danmark | 5,54 % | 1,20 |
20. | Island | 3,72 % | 0,81 |
31. | Finland | 1,89 % | 0,41 |
PS: Tallene er hentet inn fra 31 av 36 OECD-medlemsland, av Verve Research på oppdrag fra Go Compare. Lokale valutaer ble konvertert til britiske pund ved å benytte Googles egen valutakalkulator 17. september 2018. Dinside har av hensyn til sammenligningen valgt å beholde pund i tabellene. Bøter og forelegg fra Australia, Canada og USA tilsvarer medianen av de forskjellige stater og provinsers satser.
