Norgesferie er som du har lest, sett og hørt gjentatte ganger det alle skal bedrive denne sommeren. Ifølge tall fra NAF er det hele 37 prosent av oss som skal på bilferie i gamlelandet.
Det rapporteres også for nte året på rad at det er solgt rekordmange bobiler og campingvogner. Dermed later det til at nordmenn erstatter tyskerne og andre utenlandsturister på veiene mellom Lofoten, Atlanterhavsveien, Prekestolen og Julius i Kristiansand.

Frykter camping-kaos: Kan ringe politiet
Men hva koster det egentlig å kjøre land og strand rundt? Heldigvis - for dem som kjører bil med fossilt brensel - har drivstoffprisene falt betraktelig som følge av corona-pandemien. Men på den annen side svir bompengene vel så mye i lommeboka til mange.
Og det viser seg at det ikke lenger er like billig å kjøre elbil …
14 destinasjoner
I denne saken ser du hvor mye 14 populære norske feriemål koster, i rene bompenger (pluss ferje på én av turene), denne sommeren. I tabellen lenger ned i saken kan du se hvor mye du må ut med for å reise mellom disse stedene:
- Oslo - Kristiansand
- Oslo - Tjøme
- Oslo - Lillehammer
- Oslo - Trysil
- Bergen - Kristiansand
- Bergen - Oslo
- Bergen - Geilo
- Tromsø - Alta
- Tromsø - Harstad
- Ålesund - Oslo
- Stavanger - Oslo
- Trondheim - Oslo
- Trondheim - Bergen
- Sandvika - Otta
I saken har vi tatt utgangspunkt i hva det koster for dieselbil, uten Autopass-brikke. For bensin er bompengeprisen stort sett noe rimeligere i de store byene. Elbil-prisene er spesifisert i teksten. For å se priser med registrert Autopass-brikke, se tabellen i slutten av saken.
Mye dyrere
Selv om det er et par strekninger som har blitt billigere siden vi gjorde samme øvelse for ett år siden, er gjengangeren at turene har blitt dyrere - noen vesentlig dyrere.

- Lovbrytere uten å vite det
Høyest er prisøkningen for dem som kjører tur-retur Oslo-Kristiansand på E18. Her har prisen gått opp med over 75 prosent, sammenliknet med i fjor. Det er takket være fire nye bompasseringer hver vei. Til gjengjeld har strekningen bare blitt tre prosent kortere ...
Her må også elbilistene tåle å ta i et bitte lite tak. De må betale hele fem og én halv gang mer enn i fjor, men det tilsvarer fortsatt bare 68 kroner.
En strekning som derimot ikke har blitt kortere, men likevel dyrere, er tur-retur Stavanger-Oslo (E39 og E18). Her har prisen økt fra 291 til 440 kroner, sammenliknet med sommeren 2019. På kalkulatoren blir det pluss 51 prosent. Elbilistene må finne seg i å betale 87 kroner - 7,25 ganger mer enn i fjor.


De største elbil-ulempene
Rimeligere fra Vestkanten
For bæringer som kjører fram og tilbake på E6 mellom Sandvika og hytta på Otta i Sel kommune har bomprisen imidlertid blitt vesentlig lavere. Nå koster det 334 kroner tur-retur, mot 522 kroner i fjor (-36%).
De som kjører Tesla, Audi e-tron eller andre elbiler slipper dessuten helt unna å betale bompenger nå.
Velg riktig rute
Den dyreste turen i oversikten har også blitt dyrere. På tur-retur Bergen-Kristiansand, nedover langs norgeskysten på E39, må bilistene ut med oppimot 1.078 kroner (+7,4%). Med Autopass-brikke og bompengerabatt «slipper de unna» med oppimot 902 kroner (+6,7%).
Eksempelet gjelder som nevnt for dem som kjører med diesel på tanken. For bensinbilister blir denne turen bare noen kroner rimeligere. Elbilistene, derimot, må betale 423 kroner på strekningen - det er den samlede prisen for de to ferjene (fire turer) på turen. Også det er en økning på nesten 25 prosent.
Sjekk selv tabellen nederst i saken for å se hvor mye forskjellige ferieturer koster i bompenger.
Om ikke veien er en del av målet, kan vi anbefale å kjøre innlandet via E134 over Haukeli. Selv om ruta er fem mil lengre hver vei, går det normalt raskere og sparer deg for over 502 kroner (uten Autopass).
Prisen for bergensere som skal kjøre tur retur hytta på Geilo har svingt veldig de siste åra. Det siste året har denne vært stabil, men ikke for elbilistene. Først og fremst takket være bommen ved Hardangerbrua på riksvei 13 må de nå betale nesten 25 ganger mer enn i for.

Her blir det kø fram til 2021
Rimelig Oslo-tur
Skal bergenserne videre til Oslo (og tilbake) blir regninga på totalt 791 kroner - eller 585 kroner, med brikke.
Så ille er det ikke for dem som bor i hovedstaden, oppsiktsvekkende nok, da deres typiske innenlands feriedestinasjoner kanskje befinner seg noe nærmere. En svipp til Tjøme i Vestfold koster ikke mer enn 75 kroner tur-retur.
Er Lilleputthammer og Hunderfossen målet, lønner det seg ikke å kjøre E6, men riksvei 4, gjennom Oppland. Da sparer du ikke bare 214 kroner i bom, men trolig noen minutter også.

Her står UP i sommer
Heldige nordlendinger
Samtidig ser vi i tabellen at de som bor i Ålesund må bli hjemme om de skal svømme på sunnmørsk vis. I hvert fall bør de unngå badetur til hovedstaden vie E6 og Rv4, da bomprisen har økt med 23 prosent til 799 kroner. Mange fra Nordvestlandet har dessuten ikke bombrikke i bilen, og kan derfor gå glipp av rabatten på nesten 200 kroner.
Bedre stiller det seg da for nordlendingene, som har færre bommer enn severdigheter. Finnmark er fortsatt det eneste fylket i Norge uten innkreving av bompenger, og skal du kjøre tur-retur Tromsø-Alta er det bare drivstoffet du må betale for. En tur til Harstad kommer imidlertid fortsatt på 52 kroner, tur-retur - mens elbilistene slipper unna helt gratis.
Så mye koster ferien i bompenger
Destinasjon | Pris (t/r) | Pris m/ Autopass | Bommer (t/r) | Lengde (t/r) | Elbil |
Oslo-Kristiansand (E18) | 357,- | 286,- | 12/12 | 637 km | 68,- |
Oslo-Tjøme (E18) | 75,- | 60,- | 1/2 | 245 km | 12,- |
Oslo-Lillehammer (RV4) | 199,- | 129,- | 3/4 | 335 km | 12,- |
Oslo-Trysil (E6/RV25) | 365,- | 262,- | 8/9 | 418 km | 12,- |
Bergen-Kristiansand (E39)* | 1078,- | 902,- | 6/7 | 884 km | 423,- |
Bergen-Oslo (RV7) | 791,- | 585,- | 6/8 | 926 km | 208,- |
Bergen-Geilo (E16/RV7) | 560,- | 400,- | 3/6 | 487 km | 196,- |
Tromsø-Alta (E6) | 0,- | 0,- | 0/0 | 588 km | 0,- |
Tromsø-Harstad (E6) | 52,- | 21,- | 2/2 | 599 km | 0,- |
Ålesund-Oslo (E136/RV4) | 799,- | 609,- | 16/15 | 1088 km | 12,- |
Stavanger-Oslo (E39/E18) | 440,- | 334,- | 12/4 | 1104 km | 87,- |
Trondheim-Oslo (RV3/E6) | 445,- | 321,- | 12/11 | 987 km | 11,- |
Trondheim-Bergen (E16) | 260,- | 160,- | 7/4 | 1289 km | 44,- |
Sandvika-Otta (E6) | 334,- | 267,- | 6/6 | 565 km | 0,- |
Tabellforklaring: Bompengekalkulators forslag for kjørerute er lagt til grunn. Ingen av eksemplene er rammet av rushtidsavgift. Satsene er oppgitt uten Autopass-brikke, men også spesifisert med brikke i tabellen. Prisene er dessuten for dieselbiler (bensinsatsene er stort sett noen kroner billigere i de store byene), mens elbilsatsene (med Autopass-rabatt) er oppgitt i tabellen. Med bombrikke får man stort minimum 10 prosent rabatt - ofte mer, som eksemplene viser. På mobil: Sveip mot høyre for å se hele tabellen. *=Strekningen Bergen-Kristiansand (E39) er inkludert med til sammen 275 kroner i ferjebilletter. Kilde: Bompengekalkulator.no