Mange nordmenn har valgt å ta ferien hjemme i Norge i 2019, etter drømmer om like varm og solrik sommer som i fjor. Det kan imidlertid bli ganske dyrt. Ikke bare fordi familien må punge ut for hoteller, hytter og dyre familie-attraksjoner. Det har nemlig blitt stadig mer kostbart å komme seg rundt på norske veier.

Så dårlig at testen måtte avbrytes
Drivstoffprisene i Norge har vært rekordhøye i vår og sommer. De siste dagene har bensinen nok en gang snust på 17-tallet mange steder. Men også de enda mer omdiskuterte bomprisene har gjort sitt for at en kjøretur til Kjuttaviga og Kaptein Sabeltann trekker hundrelappene ut av lommeboka ...
Tidligere har vi sagt at elbilistene kan puste lettet ut og stoppe å lese her, men nå må også de begynne å betale for moroa - selv om de fortsatt sparer veldig mye, sammenlignet med diesel- og bensin-bilister.

- Det er livsfarlig
14 destinasjoner
Her ser du hvor mye 14 populære norske feriemål koster, i rene bompenger, denne sommeren. I tabellen lenger ned i saken kan du se hvor mye du må ut med for å reise mellom disse stedene:
- Oslo - Kristiansand
- Oslo - Tjøme
- Oslo - Lillehammer
- Oslo - Trysil
- Bergen - Kristiansand
- Bergen - Oslo
- Bergen - Geilo
- Tromsø - Alta
- Tromsø - Harstad
- Ålesund - Oslo
- Stavanger - Oslo
- Trondheim - Oslo
- Trondheim - Bergen
- Sandvika - Otta
Velg riktig rute
Turen som stikker seg spesielt ut er Bergen-Kristiansand, nedover langs norgeskysten på E39. Her må bilistene ut med oppimot hele 1.003 kroner, for å komme seg ned og opp igjen. Med Autopass-brikke og bompengerabatt slipper de imidlertid unna med oppimot 845 kroner tur-retur.
Eksempelet gjelder dem som kjører med diesel på tanken. For bensinbilister blir denne turen imidlertid bare noen kroner rimeligere. Elbilistene, derimot, slipper unna med 340 kroner på strekningen - det er den samlede prisen for de to ferjene (fire turer) på turen.

Kan miste rabatten
Sjekk selv tabellen nederst i saken for å se hvor mye forskjellige ferieturer koster i bompenger.
Om ikke veien er en del av målet, kan vi anbefale å kjøre innlandet via E134 over Haukeli. Selv om ruta fem mil lengre, går det normalt raskere og sparer deg for over 741 kroner (uten Autopass).
I påska skrev vi om at Bergen-Geilo var blitt 550 prosent dyrere siden vinterferien. Den turen har nå blitt 116 kroner billigere igjen - fra 680 kroner til 564 kroner.

Innestengt: 57 skritt mellom bommene
Rimelig Oslo-tur
Skal du kjøre til eller fra Bergen vil det uansett koste en del i bompenger. Om bergenserne vil kose seg på hytta på Geilo i ferien, må de raskt ut med 564 kroner i bommen. Skal de videre til Oslo blir regningen på 795 kroner - eller 465 kroner, med brikke.
Så ille er det ikke for dem som bor i hovedstaden, oppsiktsvekkende nok, da deres typiske innenlands feriedestinasjoner kanskje befinner seg noe nærmere. En svipp til Tjøme i Vestfold koster ikke mer enn 75 kroner tur-retur.
Er Lilleputthammer og Hunderfossen målet, lønner det seg ikke å kjøre E6, men Riksvei 4, gjennom Oppland. Da sparer du ikke bare 167 kroner i bom, men trolig noen minutter også.

Så mye brukte vi på bompenger i fjor
Heldige nordlendinger
Samtidig ser vi i tabellen at sunnmøringenes lommebok kan få svi, om de skal kjøre østover på badetur. Tur-retur Ålesund-Oslo via E6 og Rv4 koster nemlig 645 kroner for nordvestlendingene, som ofte ikke har bombrikke i bilen.
Bedre stiller det seg da for nordlendingene. Finnmark er nå det eneste fylket i Norge uten innkreving av bompenger. Og skal du for eksempel kjøre tur-retur Tromsø til Alta, er det kun drivstoffet du må betale for. En tur til Harstad kommer imidlertid på 52 kroner, tur-retur.
Så mye koster ferien - i bompenger
Destinasjon | Pris (t/r) | Autopass | Bommer (t/r) | Avstand (t/r) | Elbil |
Oslo - Kristiansand (E18) | 203,- | 172,- | 9/9 | 658 km | 12,- |
Oslo - Tjøme (E18) | 75,- | 60,- | 1/2 | 249 km | 12,- |
Oslo - Lillehammer (Rv 4) | 199,- | 129,- | 3/4 | 335 km | 12,- |
Oslo - Trysil (E6 og Rv25) | 365,- | 262,- | 8/9 | 418 km | 12,- |
Bergen - Kristiansand (E39)* | 1003,- | 845,- | 7/6 | 883 km | 340,- |
Bergen - Oslo (Rv7) | 795,- | 645,- | 6/8 | 930 km | 20,- |
Bergen - Geilo (E16 og Rv7) | 564,- | 460,- | 3/6 | 488 km | 8,- |
Tromsø - Alta (E6) | 0,- | 0,- | 0/0 | 598 km | 0,- |
Tromsø - Harstad (E6) | 52,- | 42,- | 2/2 | 600 km | 0,- |
Ålesund - Oslo (E136 og Rv4) | 649,- | 489,- | 11/10 | 1057 km | 23,- |
Stavanger - Oslo (E39 og E18) | 291,- | 227,- | 12/4 | 1013 km | 12,- |
Trondheim - Oslo (Rv3 og E6) | 439,- | 316,- | 12/11 | 987 km | 12,- |
Trondheim - Bergen (E16) | 258,- | 158,- | 7/4 | 1289 km | 8,- |
Sandvika - Otta (Rv4 og E6) | 522,- | 347,- | 10/10 | 574 km | 16,- |
Tabellforklaring: Bompengekalkulators forslag for kjørerute er lagt til grunn. Ingen av eksemplene er rammet av rushtidsavgift. Satsene er oppgitt uten Autopass-brikke, men også spesifisert med brikke i tabellen. Prisene er dessuten for dieselbiler (bensinsatsene er stort sett noen kroner billigere i de store byene), mens elbilsatsene (med Autopass-rabatt) er oppgitt i tabellen. Med bombrikke får man stort minimum 10 prosent rabatt - ofte mer, som eksemplene viser. *=Strekningen Bergen-Kristiansand (E39) har til sammen 340 kroner i fergebilletter. Kilde: Bompengekalkulator.no
