Astra blir en meget viktig bil for Opel, men trolig også for norske bilkjøpere. Opel er i ferd med å endre sin fremtoning, noe som kanskje merkes i aller størst grad i Astras storebror Insignia. Astra er nødt til å følge opp, og ut fra vårt førsteinntrykk å dømme har den gode forutsetninger for å klare nettopp det.
Svak innstegsmotor
Den aller billigste utgaven starter altså på like over 200.000 kroner, men da snakker vi om en svært beskjeden motor i en bil i denne størrelsesordenen; en 1,4-liter med 87 hestekrefter. Mer tro har vi på de to dieselmotorene på 1,3 og 1,7 liter med effekttall på henholdsvis 95 og 110 hestekrefter. Disse vil koste fra 222.000 og 232.000 kroner og fremstår begge som klart mer attraktive motoriseringer. Førstnevnte er forholdsvis gjerrig, mens sistnevnte byr på litt mer krefter, uten at den av den grunn fremstår som noe råskinn.
En på papiret interessant bensinmotor er 1,4-literen med turbo og 140 hestekrefter. Denne starter på 247.000 kroner.
Ikke alt samtidig
Legg for øvrig merke til at importøren i første omgang velger å konsentrere seg om de rimeligste motoralternativene. Det kan også være verdt å notere at de aller minste motorene kommer på et noe senere tidspunkt enn resten av programmet. Nøyaktig når de går i produksjon er ennå ikke kjent. Dette gjelder 1.4 bensin med 87 hester og 1.3 CDTi Ecoflex som dermed ikke er klare for bestilling riktig ennå.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger