- Dette illustrerer at det knapt bygges nye veier uten bompenger, sier Camilla Ryste i NAF til Dinside.
Kommunikasjonssjefen peker på tabellen som blant annet viser hvor mye hytteturene fra Norges to største byer koster norske bilister i rene bompenger.
- Skal du på vinterferie på fjellet, må du belage deg på å betale bompenger, slår Ryste fast.
Tabellen kan du se lenger ned i artikkelen.

Utlendinger slipper unna i fotoboksene:
- Stort faremoment
Dyr hyttetyr
Kjører du E6 fra Oslo må du forbi seks bomstasjoner og betale 126 kroner, om du skal til for eksempel Trysil. På veien hjem betaler du 196 kroner. Til sammen koster Trysil-turen i dieselbil 302 kroner - bare i bompenger.
Enda verre er det fra Bergen, via Hardangerbrua, til Geilo. Den regningen kommer på hele 220 kroner - hver vei - altså 440 kroner til sammen.
Må du i tillegg kjøre gjennom storbyene for å komme til hytta, blir regningen enda høyere. Du kan for eksempel plusse på 50-60 kroner hver vei, om du må kjøre gjennom Oslo.

Lenger ned kan du se oversikten over hva tolv alternative hytteturer koster i bompenger. En fullstendig oversikt er naturligvis ikke mulig å lage, men du kan for eksempel beregne din egen reise på Fjellinjens egne hjemmesider (ekstern lenke).

Her kommer det 41 nye bomstasjoner i 2020
NAF: - Unødvendig
NAF, som lenge har kjempet mot økende bompenger, har satt sammen deler av den uhøytidelige oversikten over hvor mye bilistene må ut med for å komme seg til noen av de mest populære vinterferie-destinasjonene.
- Vi mener veibygging er et samfunnsansvar som burde vært finansiert av fellesskapet, på lik linje med skole og helse, ikke ved avgifter som legges over på den enkelte bilist. Bompenger burde vært unødvendig, sier Ryste.
- Det har blitt bygget mye ny og bra vei de siste årene. Det skal politikerne ha ros for. Men baksiden av medaljen er at kostnadene for den enkelte bilist, i form av bompenger, øker og øker. Det er det liten vilje til å snakk om når snorene klippes, fortsetter kommunikasjonssjefen overfor Dinside.
Så mye koster hytteturen i bompenger
Fra - til (t/r) | Bommer tur/retur | Avstand | Diesel-bil (kr) | tur/retur (kr) | Bensin-bil (kr) | tur/retur (kr) |
Oslo-Trysil | 6/7 | 209,1 km | 302 | (126 + 176) | 297 | (126 + 171) |
Oslo-Hemsedal | 1/3 | 204,3 km | 224 | (78 + 146) | 219 | (78 + 141) |
Oslo-Beitostølen | 1/3 | 227,0 km | 140 | (36 + 104) | 135 | (36 + 99) |
Bergen-Geilo | 3/3 | 244,3 km | 440 | (220 + 220) | 440 | (220 + 220) |
Bergen-Hemsedal | 2/2 | 276,7 km | 154 | (77 + 77) | 154 | (77 + 77) |
Trondheim-Oppdal | 2/2 | 118,8 km | 44 | (22 + 22) | 44 | (22 + 22) |
Stavanger-Hovden | 2/3 | 279,5 km | 126 | (52 + 54) | 126 | (52 + 54) |
Stavanger-Sirdal | 1/1 | 109,2 km | 44 | (22 + 22) | 44 | (22 + 22) |
Stavanger-Sauda | 0/2 | 138,3 km | 33 | (0 + 33) | 33 | (0 + 33) |
Kristiansand-Hovden | 1/1 | 211,4 km | 28 | (14 + 14) | 28 | (14 + 14) |
Ålesund-Bjorli | 1/1 | 155,4 km | 132 | (90 + 42) | 132 | (90 + 42) |
Tromsø-Lyngen | -/- | 76,2 km | - | - | - | - |
Takster er utenom rushtid (da er blir det enda dyrere i Oslo og Bergen). «t/r» er tur/retur forkortet. Elbiler kjører fortsatt gratis i alle disse bommene.
Snart må også elbilistene betale
Bor du i en by sør for Trondheim er det ikke én eneste av våre turer som er helt fri for bompenger. På de fleste strekningene blir regningen tur/retur på godt over hundrelappen for diesel- og bensinbileierne.

Her er datoen elbilene må betale i bomringen
Kjører du elbil slipper du å betale på akkurat disse veiene, men flere steder blir det etter hvert innført betaling på opp mot 50 prosent av vanlig takst.
- De fleste av oss betaler mye mer bompenger enn dette i hverdagen. Men eksemplene fra vinter-ferieveiene viser at bruken av bompenger brer om seg. Snart må også elbilistene betale mange steder. Ifølge Statens vegvesen vil nordmenn totalt måtte ut med om lag 13 milliarder kroner i bompenger i år. Det er 5.200 kroner per bilist, understreker Camilla Ryste.
