Ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det er blitt mye dyrere å eie og bruke bil i Norge det siste året. Det er først og fremst drivstoffkostnader og økte renteutgifter som gir en kostnadsøkning som OFV aldri har sett maken til.
Kjøper du en ny bensinbil til 640 000 kroner, koster den deg nå 153 000 kroner i året å eie og bruke, ifølge de nye tallene fra OFV. Da er det regnet inn en kjørelengde 15 000 kilometer i året og utgifter til blant annet verditap, drivstoff, forsikring, service, samt rentekostnader.
Mye dyrere å eie bil
- Årets rapport viser den største kostnadsøkningen vi noensinne har registrert fra et år til et annet. Ikke uventet drar både drivstoff- og økte renter opp kostnadene. En renteøkning på ett prosentpoeng, utgjør fort 3800 kroner på de bilene som er bestselgere i Norge i dag. Også de øvrige kostnadene har økt. Vi har fått «full pakke» med kostnadsøkninger, sier spesialrådgiver Jan Petter Røssevold i OFV.

Bomsjokk i påska
Trøsten er at det nå er mer enn noen gang å spare på å eie elbil, sammenliknet med en bensin- eller dieselbil.
Sparer mye på elbil
Det har mange skjønt og salget av nye elbiler fortsetter å stige. Av de 19 366 nye bilene som ble registrert i mars, var 16 811 elbiler. Bare 2,7 prosent kjøpte en ren bensin- eller dieselbil.
Røssevolds tall på hvor mye du sparer på elbil er tydelige:
- Kjøper du for eksempel en ny elbil til 480 000 kroner, og kjører 15 000 kilometer i året, er kostnadene 23 291 kroner lavere i året enn for en bensinbil til samme pris.
Kostnadene for en elbil til 640 000 kroner er 126 180 kroner årlig. Det er hele 27 266 kroner lavere enn for en bensinbil og nesten 23 000 lavere enn for en dieselbil, sier Røssevold.

Måtte hjelpe 7 000 elbiler
Billig med strøm
Det er først og fremst lavere utgifter til drivstoff (strøm), service og reparasjoner og bompenger som gjør elbilene gunstige å eie.
OFV har regnet ut gjennomsnittstall for bensin- og dieselbiler, elbiler og hybrider, i seks forskjellige prisklasser som kjøres fra 10 000 til 30 000 kilometer i året.

Verditapet er den klart største kostnaden ved bilhold. Det utgjør alene fra vel 33 prosent opp til cirka 50 prosent i bilregnskapet i året. Jo høyere nypris, jo større blir verditapet i kroner.

Setter rekord
Lavest prisøkning på elbil
Ellers viser OFV-tallene at prisene på nye personbiler i sum for både elektriske-, bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler økte med 6,8 prosent i 2022. Elektriske personbiler har hatt den laveste prisøkningen gjennom året med 3,9 prosent, trolig grunnet flere nye modeller i markedet som har gitt en tøffere priskonkurranse.
SÅ MYE KOSTER EN BILEN DEG
UTGIFTSPOSTER | Dieselbil | Elbil | |
Avskrivning | kr per år | 62 505,- | 59 806,- |
Renter | kr per år | 28 800,- | 29 520,- |
Diesel/strøm | kr per år | 17 919,- | 3 993,- |
Forsikring (bonus 75 %) | kr per år | 10 046,- | 10 046,- |
Service og reparasjoner | kr per år | 9 222,- | 5 764,- |
Vedlikehold | kr per år | 6 227,- | 6 227,- |
Dekk | kr per år | 4 928,- | 5 915,- |
Bompenger | kr per år | 4 218,- | 1 850,- |
Trafikkforsikringsavgift | kr per år | 3 059,- | 3 059,- |
Olje | kr per år | 2 099,- | 0,- |
SUM KOSTNADER | kr per år | 149 014,- | 126 180,- |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken. Bilens nypris 640 000 kroner, 15 000 km kjørelengde i året. Dette er gjennomsnittstall. Hver enkelt bileier vil kunne ha utgifter som avviker fra disse.