Trofaste lesere vil kanskje huske vår artikkel om Freestream T1 - bilen som ble bygget av tidligere McLaren-ingeniører som i sin tid utviklet rekordbilen McLaren F1, og som syntes samarbeidet med Mercedes var preget av for mange kompromisser.
F1-teknikk
Ifølge dem var det seneste produktet av dette samarbeidet, Mercedes SLR McLaren, egentlig ikke noen sportsbil i ordets rette forstand. De bestemte seg for å benytte seg av Formel 1-teknologi, design og materialer for å utvikle den ultimate sportsbilen. Resultatet ble denne toseters-raceren - som kan kjøres både på bane og på offentlig vei.
Problemer
Bilen ble avduket i Monaco i april 2006, og gjorde seg snart bemerket, både på grunn av sine fabelaktige ytelser, men også på grunn av en del uheldige episoder som da et eksemplar tok fyr under opptakene til en Fifth Gear-episode for britisk fjernsyn, eller da et gulvpanel løsnet mens Jeremy Clarkson i BBCs TopGear prøvekjørte den. Problemene med Caparo T1 skal i ettertid være blitt utbedret og bilen brannsikret.
Top Gear-rekord
For øvrig satte T1 ny banerekord (1:10:6) på Top Gear i 2007 ved å banke Koenigsegg CCX' til da beste tid ettertrykkelig, men bilen ble diskvalifisert da denne prototypen ikke kunne kjøre over fartsdumper - et krav for å plasseres i testen. Tiden var til og med raskere enn det Ultima GTR greide rundt samme bane under forsøk i Ultimas egne regi(1:12:8).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger