Elektriske biler er den beste veien til et CO2-nøytralt samfunn, ifølge den samme Dies. Derfor satser VW nå alt på en elektrisk framtid med sin nye MEB-plattform.

- Dette skal bli Norges mest solgte bil neste år
Den første bilen i Golf størrelse blir vist fram etter sommeren, men VWs elektriske framtid blir altså mer spennende enn det. Men tro ikke at elektrisk betyr kjedelig.
På Genève-utstillingen denne uken viser VW fra sin elektriske Buggy, som er tydelig inspirert av de ombygde VW Boblene fra 60-tallet.

Strand-buggy
- Planen er å bruke den samme elektriske ID-plattformen på alle bilene vi kommer med framover. For Buggy ser vi for oss at andre bilbyggere kan bruke denne plattformen for å bygge bilen på en billigere måte og i et mindre antall.
De kan rett og slett sette et nytt karosseri på den elektriske plattformen, sa Herbert Diess da han presenterte bilen.

Buggy vil få en motor som yter 204 hester plassert på bakakselen, som tar bilen fra 0-100 km/t på 7,2 sekunde. Batteripakken på 62 kWt vil kunne gi en rekkevidde på 250-300 kilometer.

Her er Volkswagens «Tesla-killer»
Mange elbiler i 2019
- 2019 blir et avgjørende år for vår satsing på elektriske biler. Vi har akkurat lansert Audi e-Tron, om noen måneder er de klart for Porsche Taycan, en ekte elektrisk sportsbil. Får året er omme, kommer vi også til å lansere vår første bil i ID-serien – en bil på størrelse med Golf. Men det er bare begynnelsen, sier Diess.
Han er mannen som fikk den store oppgaven med å ta Volkswagen ut av diesel-skandalen og inn en ny og renere framtid.
Elektrisk buss bekreftet

– Ingen andre bilprodusenter investerer så mye i elektriske biler som oss. I tillegg til bilene jeg har nevnt, har vi også bestemt å bygge en SUV på størrelse med dagens Tiguan.
Vi har sagt at vi skal bygge en elektrisk bil på størrelse med Passat og nå har vi nettopp bestemt av det blir produksjon av elektrisk VW Buzz.
