Se konseptene

Så tøff blir din neste elbil

Bilprodusentene kappes om å utvikle nye, spennende elbiler. Om ikke lenge vil vi se 100 mil rekkevidde, selvkjøring og stor grad av gjenbrukte materialer.

NYE TANKER: Med denne konseptbilen viser Mini hva de tenker om framtiden for sine elektriske biler. Video: Mini, Renault, Audi, BMW. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er elbiler som gjelder når de store bilprodusentene nå jobber med å utvikle sine ny biler. Diesel er helt ut og utviklingen av nye bensin-varianter er heller ikke høyt oppe på prioriteringslisten.

De siste månedene har den ene etter den andre av de store produsentene vist konseptmodeller som viser hvordan bilene våre vil se ut om tre-fire år.

Noen tenker ett eller to tiår framover. Gjennomgangstonen er nye, mer effektive batterityper, lengre rekkevidde og hurtig lading. Men de nye elbilplattformene gir også mulighet for et mye mer praktisk innhold, siden den plasskrevende forbrenningsmotoren, girkassen, eksosanlegget og så videre er borte.

Bruk av materialer som kan resirkuleres eller er resirkulert, er høyt prioritert i disse konseptene. Det kan være alt fra setetrekk av gamle T-skjorter til dashbord av resirkulerte plastflasker.

SPENNENDE: Skal vi tro de konseptbilene som de store bilprodusentene nå ruller ut, blir neste generasjon elbiler svært spennende. Dette er Audis grandsphere Concept. Foto: Audi
SPENNENDE: Skal vi tro de konseptbilene som de store bilprodusentene nå ruller ut, blir neste generasjon elbiler svært spennende. Dette er Audis grandsphere Concept. Foto: Audi Vis mer

Vi har sett på noen av de konseptene bilprodusentene har vist fram de siste månedene. Det er en spennende framtid vi går i møte.

Resirkulert Vision Urbanaut

Mini er så langt kjent for sine små, kompakte etterkommere av berømte Mini fra 50-tallet. Konseptbilen Urbanaut gir ifølge fabrikken et spennende innsyn i deres framtid. Spesielt interiøret, som kan tilpasses forskjellige transportbehov, vekker oppsikt. I tillegg gir det svært mye plass i en bil med kompakte utvendige mål.

Bilen er bygget med en stor andel resirkulerte materialer. I interiøret er det brukt resirkulert ull og polyester, som også skal bidra til en lun og koselig atmosfære. Rattet og deler av gulvet er laget av kork.

Mini har foreløpig ikke sagt noe om dette er en bil som vil komme i produksjon, eller om den bare er et konsept som skal gi ideer til andre modeller framover.

Flaggskipet grandsphere Concept

I 2024?: Denne konseptbilen viser et glimt av Audis nye flaggskip. Foto: Audi
I 2024?: Denne konseptbilen viser et glimt av Audis nye flaggskip. Foto: Audi Vis mer

Med konseptbilen grandsphere gir Audi et glimt av det som skal bli deres nye, elektriske flaggskip. Produksjonsmodellen skal være klar i 2024. Bilen er 5,35 meter lang – nesten en halv meter lenger enn dagens A6 – og får svært mye plass innvendig.

Den skal bli selvkjørende i såkalt Level 4. Det betyr at når du suser av sted på motorveien, forsvinner både pedaler, ratt og instrumenter. Interiøret blir en salong der du kan slappe av. Nå er det lite som tyder på at en slik grad av selvkjøring vil være mulig allerede i 2024.

Audi sier ikke mye om teknologien og rekkevidden en slik ny elbil kan få. Den vil ganske sikkert komme med flere batteripakker, slik at du kan velge det som passer ditt behov. En topp-modell med 100 mils rekkevidde er trolig og Quattro firehjulstrekk en selvfølge.

Sportslig Ioniq 6

SPORTSLIG: Nye Ioniq 6 er inspirert av denne konseptbilen til Hyundai. Foto: Hyundai
SPORTSLIG: Nye Ioniq 6 er inspirert av denne konseptbilen til Hyundai. Foto: Hyundai Vis mer

Hyundai lanserte tidligere i sommer den første modellen i sitt nye elbil-merke Ioniq. Ioniq 5 har tatt det norske markedet med storm, og flere spennende biler er på gang de neste årene. Allerede sent neste år, eller trolig litt ut i 2023 på grunn av mangel på mikrochips, kommer Ioniq 6. Dette er en firedørs sedan, som blir etterfulgt av en mellomstor SUV i 2024.

Ioniq 6 kommer til å få et design som er inspirert av konseptbilen Prophecy EV. Som bildet viser betyr det en ganske sportslig utseende. Noe mer om teknologien i bilen har ikke Hyundai frigitt ennå, men den vil helt sikkert ha det nye 800 volts elektriske systemet som gjør det mulig å lade svært raskt.

SUVeren Maybach luksus

LUKUS-SUV: Ifølge Mercedes-Benz blir dette toppen av luksus du får i en SUV. Foto: Daimler
LUKUS-SUV: Ifølge Mercedes-Benz blir dette toppen av luksus du får i en SUV. Foto: Daimler Vis mer

På bilutstillingen i München i forrige uke, viste Mercedes-Benz fram konseptbilen Mercedes-Benz Maybach EQS. Denne store og luksuriøse SUV-en blir den første hel-elektriske bilen fra Maybach. «Når du sitter i denne bilen, skal du få den samme gode følelsen som når du er i en elegant yacht», forklarer Mercedes. Nøyaktig hva det betyr vet vi ikke, siden vi aldri har sittet i en slik båt.

De harde fakta er imidlertid at bilen får mye av teknikken fra Mercedes EQS, som nylig ble lansert. Det betyr en rekkevidde på rundt 600 kilometer. Den vil også få det samme dashbordet, der hele bredden dekkes av en enorm «Hyperscreen».

Resirkulert BMW

KAN GJENVINNEES: I BMWs konseptbil er det bare materialer som kan gjenvinnes. Foto: BMW
KAN GJENVINNEES: I BMWs konseptbil er det bare materialer som kan gjenvinnes. Foto: BMW Vis mer

BMW tenker miljø i stor skala – ikke bare elektrifisering av drivverkene. Konseptbilen Circular er bygget nesten utelukkende av resirkulerte materialer.

- Denne fireseters elbilen viser hva vi tenker om bærekraftig mobilitet i framtiden, sa BMW-sjef Oliver Zipse da han viste fram bilen under utstillingen i München i forrige uke.

Det er ikke bare interiøret og karosseriet som er laget av materialer som er gjenvunnet. Også det nye, effektive "solide-state" batteriet kan resirkuleres til 100 prosent. Dette er ikke en bil vi får se i nær framtid. De resirkulerte materialene blir tatt i bruk litt etter litt i nye modeller framover, men det vil trolig kunne drøye helt til 2040 før BMW klarer å lage en bil som er bygget helt av resirkulerte materialer.

Klassisk Renault 5

GAMMEL OG NY: Originale Renault 5 fra 1972 og nye elektriske for 2024. Foto: Renault
GAMMEL OG NY: Originale Renault 5 fra 1972 og nye elektriske for 2024. Foto: Renault Vis mer

Flere bilprodusenter tar nå fram gamle suksess-modeller og bruker dem som inspirasjon for nye elektriske biler. VW gjør det med hippie-bussen fra 60-tallet, som kommer i produksjon neste år. Renault gjør det samme med sin nye, lille elektriske bil som er planlagt for 2024. Den får klare likhetstrekk med gamle Renault 5, som ble lansert i 1972 og gikk ut av produksjon på midten av 1990-tallet. Den ble en stor suksess med et salg på rundt åtte millioner biler. Det er denne suksessen fabrikken håper å gjenta med den nye elbilen, som skal bli et rimelig alternativ.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer