Bilsalget i verden

Så ubetydelige er Norge i bilverden

Norge ligger langt nede på lista over bilmarkeder. Og til tross for salgsrekorder ligger vi også i bunnsjiktet i Norden.

KOMMER, KANSKJE? Norge får cirka to av 1.000 biler som blir produsert i verden. Andelen er mye større for elbiler. Om opphausede Tesla Model 3 når sine ventende norske kunder, kommer an på om Elon Musk får løst produksjons-utfordringene i USA. Foto: Andrej Sokolow/Scanpix
KOMMER, KANSKJE? Norge får cirka to av 1.000 biler som blir produsert i verden. Andelen er mye større for elbiler. Om opphausede Tesla Model 3 når sine ventende norske kunder, kommer an på om Elon Musk får løst produksjons-utfordringene i USA. Foto: Andrej Sokolow/Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hele 302 av totalt 1.000 biler verden over blir solgt på det kinesiske markedet - planetens største bilmarked. Det viser tallet over bilsalget i 2017, innhentet av Focus2move.

I 2017 ble det solgt hele 28.271.791 biler i Kina. Det er 2,3 prosent (622.373) flere enn året før.

Her er noen av de heftigere bilene du derimot kan vente deg i framtida.

Samtidig blir «bare» 184 av de 1.000 bilene solgt i verdens nest største bilmarked, USA.

Lista over topp 10, Norden og de viktigste landene kan du se nede i artikkelen.

Norge langt bak

Ser vi på de tilsvarende tallene for lille Norge, må vi helt ned på 41. plass. Her på berget ble det solgt rekordmange, 194.468, biler i fjor.

Det er nok til å klatre opp én plass på verdens-rankinga, med to biler skipet til Norge for hver 1.000 bil produsert.

Økningen i Norge var på to prosent, fra 2016s 190.604 solgte biler.

Både Sverige (433.128) og Danmark (257.634) solgte en god del flere biler enn Norge, noe som er naturlig innbyggertallene tatt i betraktning.

Island med tettest bilsalg

Men også fordelt på antall innbyggere blir vi knust av naboene våre. For hver 1.000 innbygger ble det solgt 37 biler i Norge i fjor, mens tilsvarende tall for «söta bror» og «rødpølsene» er 44 og 45.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer