Saab 9-3 1.9 TiD

Saab vil med disse to effektvariantene dekke mange dieselkunders effektønsker. 120 hester for de med mer normale behov, og 150 for de som vil ha litt ekstra. Er man på jakt etter kjempestort eller lite må man se på andre merker.

Publisert
Sist oppdatert

1.9 TiD, som den heter, vil erstatte 2.2 TiD med 125 hester og 280 newtonmeter som er på markedet i dag. Slagvolumet har altså sunket fra 2,2 liter til 1,9, og den svakeste 1,9-literen har også 5 hestekrefter mindre 2,2 TiD. Det medfører at den totale avgiftbelastningen på bilen blir drøye 21.000 kroner lavere. Det bør få noe å si for prisen på bilen. En 2.2 TiD koster i dag i billigste utgave 342.900 kroner.

8 til 16

Dette er dessverre ikke vår arbeidstid, men antallet ventiler på de to effektvariantene. Motoren med 8 ventiler har 120 hestekrefter og 280 newtonmeter som er til disposisjon mellom 2.000 og 2.750 omdreininger i minuttet. Varianten med 16 ventiler har 150 hestekrefter og 315 newtonmeter, også mellom 2.000 og 2.750 omdreininger. Den sterkeste er rask og klarer 0 til 100 på 9,5 sekunder, mens den lille trenger to sekunder ekstra. Forbruket ved blandet kjøring er 0,58 liter per mil med 120 hesteren og 0,59 liter med 150 hester.

Komfortabel og rolig

Mange nordmenn lar ikke sjansen gå fra seg til å få kjøre så fort bilen går når de er Tyskland. Det gjorde ikke vi heller og vi fikk presset Saaben til det maksimale. Den minste motoren var dessverre ikke til disposisjon , men den sterkeste var til gjengjeld til stede med både 6-trinns manuell og 6-trinns automatisk girkasse. Det sjette giret gjorde at alle hastigheter, til langt over det som er aktuelt her hjemme, ble levert uten noen form for sjenerende støy. I sjette gir trekker også motoren vibrasjonsfritt og sterkt fra 1.700 omdreininger, og den virker i et meget bredt register helt opp til 4.000 omdreininger. Den nye 6-trinns automatgirkassen ga et positivt inntrykk under prøvekjøringen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer