Saab 9-3: Etterlengtet stasjonsvogn

Det har lenge vært god plass til en stasjonsvogn i Saabs mellomklassesortiment, og markedssuget vil antakelig sørge for gode salgstall.

Publisert
Sist oppdatert

TROLLHÄTTAN (DinSide Motor): Og det er ikke bare det at Saab har latt oss vente lenge som gjør det spesielt med denne stasjonsvognen, den treffer også godt tidsånden med sportslige stasjonsvogner. Saab har klart å lage en stasjonsvogn som ikke nødvendigvis føles som en.

Kjører som sedanen

Kun 40 kilo har stasjonsvognen lagt på seg i forhold til sedanversjonen, og lengden er i praksis den samme som på sedanen. Bak rattet skal det godt gjøres å kjenne stor forskjell, og det gir klare plusspoeng siden sedanen er blant de mer kjøreglade mellomklassebilene.

Blant de forhjulsdrevne bilene stiller Saab 9-3 SportCombi med klart sportslige ambisjoner, og bilen frir klart til de som finner glede i kjappe og krappe svinger. Og Saab får til dette uten å ofre komforten.

Ny sjefsmotor

Til nå har det vært en 2-liters turbomotor med 210 hestekrefter som har tronet på toppen av motorutvalget på 9-3. I forbindelse med 9-3 SportCombi dukker det opp en ny sjef, en 2,8-liters V6 med turbo og 250 hestekrefter. Med denne under panseret går 80-120 km/t i femtegir på halve tiden i forhold til den billigste versjonen med en 1,8-liter på 122 hestekrefter.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.